Op 21 oktober start de "Boerderij Uitdaging" op Boerderij.nl. Zes jonge boeren en boerinnen doen 8 weken lang mee. De zes deelnemers krijgen elke week een opdracht met vijf vragen die ze van maandag tot en met vrijdag gaan oplossen op de site van Boerderij.

Ook een tendens: boeren die - middels de nieuwe media - hun communicatie zelf beginnen voeren. Zo wordt er niet meer enkel óver hen gepraat, maar nemen ze zelf het woord. Middels een eigen blog.

In Vlaanderen behaalde Luc Callemeyn met zijn boerenblog vorig jaar een mooie 16de plaats in de "Blog van het jaar" bij Clickx Magazine.

Luc Callemeyn blijft er echter nuchter bij: "Ik denk dat mijn goede ranking (in de Clickx-wedstrijd) veroorzaakt is door vrienden en sympathisanten die speciaal op verzoek van mij en van bevriende internetters op zoek gegaan zijn naar mijn Blog tussen de andere 100 genomineerden en daar hun stem speciaal voor mij hebben uitgebracht."

"Aangezien volgens de landbouwtelling zo’n 12.000 Vlaamse land- en tuinbouwers een computer staan hebben en zo’n 10.000 beschikken over internet, kan maximaal één op drie van onze land- en tuinbouwers aan het bloggen zijn," schrijft Agripress over de boerenblogs.

In Nederland overigens zeer de moeite: ikbenboerin.nl van Martine Kruider, die verder ook een column schrijft in het Agrarisch Dagblad.

Hopelijk vinden deze mondige boeren straks ook meer hun weg naar Foodlog.
Dit artikel afdrukken