image

Regionaal krijgt meer grond onder de voeten! Is dit meteen een (deel-)antwoord op de discussie van gisteren

Boerderijwinkels, waar producenten rechtstreeks boeren- en streekproducten aan de consument verkopen, zijn in opkomst. De stichting Vrienden van het Platteland (VVHP) heeft er al 1.327 geregistreerd. De winkels verkopen aardappels, groenten, fruit, eieren, kaas, zuivel, vlees et cetera van de eigen en andere boerderijen. Vaak horen ze bij een boerenbedrijf dat ook actief is in horeca en vrijetijdsbesteding. De VVHP verzorgt een adressengids, `Kopen bij de boer`.
Volgens een onderzoek van de Wetenschapswinkel in Wageningen, in opdracht van de VVHP, doet bijna 20% van de landbouwbedrijven aan `verbredingsactiviteiten`. Thuisverkoop komt met 32% het meest voor. Het lijkt erop dat de consument naar de boerderijwinkel gaat om redenen als kwaliteitsbewustzijn, diervriendelijkheid en sympathie voor het boerenleven.

Circa 15 fruittelers, kaasboeren en zuivelboeren in het Groene Hart vormen samen het collectief Groene Hart Landwinkels. Daarnaast bestaan ook initiatieven als de formule Landerijk, die producenten van streekproducten wil ondersteunen. Ook is er MarQt, een formule opgericht in 2006, waarvan het eerste filiaal nog op zich laat wachten. MarQt wil verse en gezonde producten met zo min mogelijk tussenstappen aan de consument aanbieden.


Bron : Food Personality - p. 26
Dit artikel afdrukken