Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Europese jongeren dagelijks bakkerijproducten koopt. En als het product gezonder is, koopt de consument meer: 32% van de jongeren gaf aan dat ‘geen toegevoegde suiker’ de grootste drijfveer is om meer van een product te kopen, gevolgd door weinig vet (22%) en minder caloriën (19%).

Kansen
Daar zien de bakkers grote kansen. Als bakkers hun recepten herformuleren met nieuwe, gezonde ingrediënten, kunnen ze ook nog eens een betere Nutri-Score krijgen. Van de ondervraagden zegt 61% te willen switchen naar een ander product met een betere score. Het herformuleren moet alleen niet ten koste gaan van de smaak. Genot en dus een lekkere smaak is namelijk onze belangrijkste drijfveer om een product te kopen.

Ga nou maar niet geloven dat gezond gebak goed voor je hart is
Na lekker, gezond (en natuurlijk betaalbaar) is anno 2024 ook duurzaamheid een reden om een product te kopen. Meer dan de helft van de consumenten (60%) is zich sinds de corona periode bewuster van de impact die hun voedsel heeft op het milieu. Bakkerijen spelen daar slim op in door alleen nog plantaardige ingrediënten in hun koekjes, taartjes en ander gebak te gebruiken. En als het dan duurzaam is en nog gezonder ook, dan ga je overstag en koop je hun product.

Beter fout kiezen
De vraag is natuurlijk deze: is ongezond gebak gezonder als het minder fout voor je lijf is? Om die vraag draait de hele verhitte discussie over Nutri-Score al een paar jaar. Albert Heijn verklaarde eerder deze week dat 55,7% van zijn omzet inmiddels gezond is omdat het producten betreft met een A of een B Nutri-Score. Maar het is een gewaagde claim omdat de Nutri-Score niet zozeer voor gezond maar vooral voor de beste foute keuze staat. Om dat te kunnen duiden, zijn die 5 kleurtjes van het logo ontworpen. Dat legde ik hier al eerder uitgebreid uit.

Ga nou maar niet geloven dat gezond gebak goed voor je hart is.
Dit artikel afdrukken