5
Fotocredits: 'Ingang Albert Heijn-winkel', Albert Heijn

Flash GezondheidRuim 55% omzet van Albert Heijn ‘gezond’ volgens Nutri-Score

55,7% van de omzet van Albert Heijn afgelopen jaar is gemaakt door de verkoop van gezonde producten. ‘Gezonde producten’ zijn in dit geval eigenmerkproducten met een Nutri-score A of B, aldus Albert Heijn. Het marktaandeel van Albert Heijn was afgelopen jaar 37,1%.

Albert Heijn heeft het hoge omzetaandeel van 'gezonde producten' kunnen bewerkstelligen door groente en fruit goedkoper te maken in teken van het Beter voor Natuur & Boer-programma. In april kondigde de supermarktketen aan wekelijks bonusaanbiedingen en altijd laaggeprijsde Prijsfavorieten te bieden op seizoensgroenten en fruit die volop beschikbaar zijn.

Daarnaast heeft Albert Heijn zijn eigen assortiment aangepast. Zo bevat brood van Albert Heijn meer vezels en minder zout en kwamen er nieuwe groentesappen en groentespreads in de schappen te liggen.

Ook de lancering van de eigen plantaardige merklijn Terra zal hebben bijgedragen aan het omzetaandeel. Veel van deze producten scoren een ‘gezonde’ Nutri-score A of B. Meer dan de helft van de Terra producten valt niet in de Schijf van Vijf weet de Volkskrant te melden.

Normen en standaards zijn het vermaak van de komende jaren. Volgens de ene norm is iets gezond of duurzaam en volgens de andere niet. Journalisten en experts zullen in de media het publiek vermaken door te wijzen op de verschillen en de manier waarop bedrijven de standaard waarmee ze het best scoren naar voren brengen.

Vóór de introductie van de Nutri-Score heette nog 80% van het aanbod in de supermarkt ongezond. Albert Heijn kan nu zeggen dat het bedrijf zijn aanbod significant gezonder heeft weten te maken.

Albert Heijn - albert heijn marktaandeel, 17 jan 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #5
  • 18 jan '24
  • 14:07

‘Gezonde producten’ zijn in dit geval eigenmerkproducten met een Nutri-score A of B, aldus Albert Heijn.'

Nutella en duizenden andere producten vallen daar dus niet onder.

Nico Gerrits
Nico Gerrits Natura2000
  • #4
  • 18 jan '24
  • 12:59

Sinds wanneer leren we van onze fouten?

Wouter Klootwijk
  • #3
  • 18 jan '24
  • 12:28

Zo snel gaat het misvatten. Hoewel in het bericht hierboven ‘gezond’ nog tussen aanhalingstekens staat, laat de tekst zich lezen alsdat producten met Nutri-Score A gezond zijn. Dat is precies wat mis is aan het keur.
We moesten begrijpen dat iets met een A niet gezond is, maar gezonder of minder ongezond dan eenzelfde product met een letter voorbij de A. Maar dat begrijpen we niet als we er geen cursus voor volgden.
In dit bericht is Albert Heijn zelf al voor meer dan de helft gezond. Lachen, zegt Dick Veerman.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 18 jan '24
  • 9:32

Stefan, ik denk dat je het breder moet trekken en ook moet nadenken over wat CSRD gaat betekenen of wat biologisch betekent voor green/health/welfare washing.

Onze samenleving roept om standaards die een meetlat zijn. Bedrijven zijn daarvoor afhankelijk van het aanbod. En daar vallen vele gaten in te schieten.
AH introduceerde ooit zelf het Klavertje. Mocht niet van zogenaamde experts die er het hopeloze Vinkje van maakten. Dat ging tenonder aan zijn hopeloze blauwe variant. Nutri-Score lost dat op. Weer niet goed vinden velen. De Brit die de basis van het algoritme maakte legde me uit: als je een productlogo wilt, dan is dit het beste dat te verzinnen valt. En anders kun je beter niets doen, zei hij erbij.
Om de moed erin te houden: je hebt geen idee hoeveel onzin (en vermaak in de media) we over bijvoorbeeld CO2 over ons heen gaan krijgen in de komende jaren. Schuld van bedrijven?
Ik denk dat het de waan is dat je gedrag duurzaam en gezond kunt sturen en toch blijven leven zoals we dat doen. Dat is een maatschappelijk en politiek spel. Géén complot van bedrijven.

Maar - en dat is het goede nieuws - behoudens uitbrekende oorlog om ons heen: we gaan lachen en leren van onze fouten!

Stephan Peters
Stephan Peters Voedingsdeskundige, werkzaam bij NZO
  • #1
  • 18 jan '24
  • 9:05

Dit persbericht laat precies zien waarom supermarkten zo graag het controversiële Nutri-Score geïntroduceerd willen zien: rapportages en health washing.

Belangrijke vraag m.b.t. dit persbericht: Op basis van welk algoritme zijn de Nutri-Scores berekend? Als het is gebaseerd op het oude algoritme, dan zal met het nieuwe algoritme de rapportage over ‘gezonde producten', lager uitkomen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.