image

Volgens inkoopmanager groenten en fruit van Ahold Jelger de Vriend zal de klimaatsproblematiek de handel in groenten en fruit in grote mate gaan beïnvloeden.

Supermarktketens werken in hoog tempo aan inkoopbeleid dat rekening houdt met de klimaatsproblemen, zegt hij. De politiek werkt aan een beleid om de CO2-uitstoot en klimaatsverandering aan te pakken. Grote bedrijven als Ahold kunnen niet achterblijven, stelde De Vriend vrijdag op het internationale congres Fresh2007 in Istanboel. “Ik heb het punt gemaakt dat de grote retailers op dit punt de discussie gaan leiden. Het zijn thema’s die groot zullen worden weggezet. Het is een punt waar de groenten en fruitsector rekening mee moet houden.”

Nederlandse bedrijven scoren op dit punt al goed, stelt De Vriend. “Het kan zo maar zo zijn dat de Nederlandse glastuinbouw over tien jaar CO2-neutraal werkt en dat Nederland een andere positie inneemt. Is het dan nog nodig om vrachtwagens uit Spanje te laten komen voor dezelfde producten?”

De maatregelen tegen klimaatsverandering zullen in hoog tempo de structuur van handel in groenten en fruit veranderen, verwacht De Vriend.

Ad Klaassen, secretaris van de koepelorganisatie voor afzetorganisaties DPA, voorziet een grote verandering op het vlak van inkoopbeleid van supermarktketens. “Op dit congres bemerk ik een sterke trendbreuk.”

bron: Agrarisch Dagblad
Dit artikel afdrukken