Kijk nou: de jury heeft eindelijk een verstandig besluit genomen. Zouden we toch invloed hebben?

Albert Heijn verse soep compleet heeft de Jaarprijs Voedingscentrum 2008 gewonnen. Het product inspireert de consument om zelf verse groentesoep te maken. Het is van de inzendingen van dit jaar het beste nieuwe product of initiatief dat bijdraagt aan een gezonder eetpatroon van Nederlanders. AH verse soep compleet mag daarom een jaar lang het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2008 dragen. Dat maakte de jury op woensdag 26 november in Den Haag bekend. De prijs werd uitgereikt door Angela Groothuizen.

AH verse soep compleet is een soeppakket bestaande uit verse groente en een zakje kruidenmix. De soep is compleet verkrijgbaar in de smaken Tomaat/Paprika en Aardappel/Bloemkool. De jury vindt dat het product mensen verleidt tot het maken van een eigen verse soep met veel groente. De consument krijgt een voorbeeld van hoe hij soep kan maken van verse ingrediënten en wordt zo geïnspireerd dat vaker zelf te doen. Hiermee levert AH verse soep compleet een goede bijdrage aan de consumptie van groente.

Bovendien zie je de verse groente goed zitten in de verpakking en dat maakt het product extra aantrekkelijk. De soep is ook goed te gebruiken als basis voor een verse maaltijdsoep. Dit bij elkaar maakt dat de jury AH verse soep compleet echt een vernieuwende soep vindt.

Deze keer hebben 52 ondernemers en fabrikanten uit de voedselindustrie een product of campagne ingezonden. Het is de twaalfde keer dat de Jaarprijs Voedingscentrum wordt uitreikt.


Andere genomineerden waren: ‘Campbell’s Délisoup’ van Campbell’s, ‘Knorr Kleursoepen’ van Unilever, ‘Hapklaar minder suiker’ van Koninklijke Peijnenburg en ‘Becel Keuken Light’ van Unilever.

Opvallend is dat er relatief veel fabrikanten meedoen met soepen, smoothies en kaassoorten met minder zout. Juryvoorzitter Karin Bemelmans: “Deze producten sluiten goed aan bij de adviezen van de Gezondheidsraad om meer groente en fruit, minder zout en minder verzadigd vet te eten. Het gaat om productaanpassingen, niet om nieuwe concepten. Je vraagt je bij het totaal aantal inzendingen af of de innovatie stagneert.” Daarnaast waren onder de inzendingen van dit jaar opvallend veel activiteiten en/of campagnes.

Aanmoedigingen
De jury kent aanmoedigingen toe aan ‘Snack a Jacks’ van PepsiCo International en de ‘campagne OLA Tussendoortjesvergelijker’ van Unilever.

Speciale aandacht
De jury geeft speciale aandacht aan de ‘communicatieactiviteiten en voorlichtingscampagne’ van Jumbo supermarkten en ‘Fastservice franchise concept Eetplezier’ van Eetplezier.


bron: voedingscentrum
Dit artikel afdrukken