imageBinnenkort zal alle drinkzuivel van het eigen AH-merk afkomstig zijn van koeien die van voorjaar tot najaar in de wei staan. Dat zei Simone Hertzberger, hoofd Kwaliteit en Productintegriteit van Albert Heijn, woensdag tijdens de oprichtingsbijeenkomst van Stichting Weidegang. Het supermarktconcern vindt het belangrijk de consument deze keuze te bieden en gaat uitgebreid informatie geven over weidemelk.

Albert Heijn steunt de onafhankelijke stichting financieel en Hertzberger neemt zitting in het bestuur. Chris Kalden, per 1 mei directeur van Staatsbosbeheer, is de voorzitter.

De onafhankelijke Stichting Weidegang is officieel opgericht door Friesland Foods, Natuurmonumenten, Albert Heijn, Centraal Bureau Levensmiddelen-handel (CBL), Rouveen Kaasspecialiteiten, Rabobank en LTO Nederland. Doel van deze stichting is het stimuleren van de koe in de wei. Volgens de stichting is dit nodig om het tij te keren van de dalende weidegang. Marc Jansen (CBL): 'Mensen gaan ervan uit dat koeien in de wei lopen. In andere sectoren zie je een negatieve trend, dus is het goed om in de zuivel de status quo te handhaven of zelfs een stapje verder te gaan.'

Ook minister Verburg van LNV prijst het belang van weidegang: 'Een koe in de wei is de vleesge-worden verbinding tussen boer, burger en consument. Een wandelend visitekaartje voor de zuivelsector.'

Verburg zegt onder de indruk te zijn van de initiatieven in de sector, waarbij Stichting Weidegang ‘een schoolvoorbeeld is van een toekomstgerichte, maatschappelijk betrokken, op samenwerking gerichte werkwijze’.

Begin mei ligt weidemelk in de schappen, in alle dagverse zuivel van Friesche Vlag en in het totale drinkzuivelassortiment (van het eigen AH-merk) van Albert Heijn.

bron: EVMI
Dit artikel afdrukken