"Business lunches, dat bestaat haast niet meer", zegt een Antwerpse jurist in Knack. "Mijn vader, die in de Gentse haven werkte, ging praktisch elke middag met een zakenrelatie uit eten, en niet zelden liep dat uit tot een eind in de namiddag. Dat is vandaag onvoorstelbaar geworden." Niet alleen om de tijd of het geld dat ermee gemoeid is, maar ook omdat de moderne bedrijfscultuur veranderd is.
Buitensporige onkostendeclaraties worden niet meer geaccepteerd, er wordt gecaterd op kantoor met gezonde gerechten en het moet allemaal snel-sneller-snelst.

Zelfs in de Belgische zakencultuur is het tegenwoordig vergaderen op kantoor en een snelle hap geblazen. Even eruit naar een brasserie of lunchbar waar het bij één gerecht en één glaasje blijft. Urenlang tafelen met goede wijn en een 'pousse-café' na komt vrijwel niet meer voor. Toch is de zakenlunch in een sterrenzaak volgens Knack nog lang niet dood.

Slimme chefs passen zich aan. Ook zij realiseren zich dat 'time is money' en dat de manieren van zaken doen verschuiven. Met nieuwe formules, zoals een 'chronolunch', met de garantie dat iedereen binnen een uur volledig bediend zal zijn. Met bijzondere, al dan niet alcoholvrije, drankenarrangementen om de klant te verrassen en de drempel te verlagen. Dat daarvoor investeringen in personeel nodig zijn, realiseren zich maar weinigen. Dat ook het beduidend lagere alcoholgebruik doorwerkt in een flink lagere marge voor de restauranthouder, al evenmin. Bij nogal wat restaurants gaat de wijn op de kaart drie keer of vaker 'over de kop'. Maar als chefs er in slagen nieuwe klanten te lokken voor hun betaalbaar geworden lunchaanbod, kunnen ze de kleinere budgetten en krappere tijden compenseren. Wat daarbij ook helpt zijn creatieve gerechten met groenten of bijvangstvis in plaats van de traditionele foie gras en dure tarbot of griet.

Dat geldt overigens vooral voor gelegenheden die in de stad of dicht bij een zakelijk centrum liggen, want "op den buiten" gaan eten doen zakenlieden minder makkelijk. Alleen "voor de absolute gastronomische top" wil de moderne zakenluncher nog wel eens een paar uurtjes in de auto stappen. Dan zal hij op de kaart overigens meestal geen 'zakenlunch' aantreffen. "Als je een chique klant uitnodigt, komt het gierig over wanneer je voorstelt de zakenlunch te nemen", klinkt het. Sterrenzaken voorzien hun lunchmenu van elegante benamingen als "de Kasteellunch" of "Winterwandeling". Die formules, met het bijbehorende prijskaartje, maken het voor iedereen, zakenman of niet, mogelijk "ook eens van een sterrenmaal te profiteren," vindt Knack.
Dit artikel afdrukken