De grootste groei was te zien in supermarkten, namelijk 16%. Dit komt deels doordat supermarkten meer duurzame producten in hun assortiment hebben opgenomen. In supermarkten waren vlees en brood de grootste stijgers. Ook in de buitenhuishoudelijke markt groeide de besteding aan duurzame producten flink (+10%). De productgroepen die totaal de grootste groei doormaakte waren eieren (+24%) en vis (+22%).
Keurmerken
De keurmerken Beter Leven, Biologisch, en UTZ Certified leverde in 2015 het meeste geld op. Consumenten besteedden totaal ruim €1,3 miljard aan biologische producten. De grootste groei was te zien in keurmerk ASC (+104%) en Beter Leven (+24%). Er was slechts 1 duurzaam keurmerk dat geen groei doormaakte; dit was Rainforest Alliance dat daalde met 1%. Uit eerder onderzoek van Milieucentraal bleken al deze keurmerken betrouwbaar te zijn.
Kleine vergissing
Staatssecretaris Martijn van Dam presenteerde de resultaten gisteren aan de Tweede Kamer: “Steeds meer mensen kiezen bewust voor eten dat beter is voor de natuur, voor dierenwelzijn of voor hun gezondheid. Ook vorig jaar groeide het aandeel duurzaam eten fors. Dat is een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd. Het laat ook zien dat er volop kansen zijn voor bedrijven die een gezonde toekomst van onze wereld voorop hebben staan.”
Geen van de duurzaamheidslabels voert echter een gezondheidsclaim, zodat de staatssecretaris zich vermoedelijk een beetje vergiste in zijn keuze voor het woord 'gezond'.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Alle vooruitgang is welkom. Ondertussen hoop ik dat de gangbare landbouw ook geïnspireerd raakt door de groei van biologisch. Meer verschillende gewassen telen is voor de hele landbouw beter.
Klein puntje nog:
"Consumenten besteedden totaal ruim €1,3 miljard aan biologische producten. De grootste groei was te zien in keurmerk ASC (+104%) en Beter Leven (+24%)."
Verwarrend. Beter leven is diervriendelijker geproduceerd vlees. Niet te verwarren met biologisch, waarbij de productie van veevoer aan eisen moet voldoen.
Het leest alsof die beter leven ook in die 1,3 miljard is meegeteld. Iemand idee van cijfers?
De vraag naar duurzame producten neemt niet toe. Het aanbod wel.
Was kennelijk wat onduidelijk Sander. 40 jaar erover gedaan om 8% te halen.
Sander, klopt. Maar laat ik het anders zeggen: hoe kunnen we dergelijk nieuws op Foodlog zolangzamerhand nog met droge ogen brengen?
En zie ook het slot. Alles is een plichtpleging met holle woorden en frasen geworden en wordt als een brei en succes (van wie eigenlijk?) aan elkaar geklonken. Heel eerlijk gezegd: ik moet er een beetje van overgeven (klopt, dit is plagiaat - Aaf Brand Corstius is de auteur van die frase).
@Dick #2. Dat was ook wel een hele ruime definitie van innovatie, dan is vernieuwing gelijk aan innovatie?
Peter #7 het ging toch van 7 naar 8 procent in één jaar tijd? Waar haal je die cynische 40 jaar vandaan?
Maar goed straks kunnen we alle spullen 100% duurzaam kopen.. als we maar blijven kopen. Zeker als de definitie zo ruim is dat elk aspect van duurzaamheid meetelt.