Uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 blijkt dat consumenten steeds meer besteden aan als duurzaam gelabelde producten. Deze producten kunnen uiteenlopende en soms elkaar tegenwerkende zaken als dierenwelzijn, eerlijke handel, behoud van biodiversiteit en de reductie van CO2-uitstoot bevorderen.
In 2015 nam de consumptie van duurzame producten voor het 6e jaar op rij toe. Consumenten kochten 12% meer dier- en milieuvriendelijk voedsel en gaven daar in totaal €3 miljard aan uit. Het marktaandeel is daarmee gestegen van 7% naar 8%.
De grootste groei was te zien in supermarkten, namelijk 16%. Dit komt deels doordat supermarkten meer duurzame producten in hun assortiment hebben opgenomen. In supermarkten waren vlees en brood de grootste stijgers. Ook in de buitenhuishoudelijke markt groeide de besteding aan duurzame producten flink (+10%). De productgroepen die totaal de grootste groei doormaakte waren eieren (+24%) en vis (+22%).
Keurmerken
De keurmerken Beter Leven, Biologisch, en UTZ Certified leverde in 2015 het meeste geld op. Consumenten besteedden totaal ruim €1,3 miljard aan biologische producten. De grootste groei was te zien in keurmerk ASC (+104%) en Beter Leven (+24%). Er was slechts 1 duurzaam keurmerk dat geen groei doormaakte; dit was Rainforest Alliance dat daalde met 1%. Uit eerder onderzoek van Milieucentraal bleken al deze keurmerken betrouwbaar te zijn.
Kleine vergissing
Staatssecretaris Martijn van Dam presenteerde de resultaten gisteren aan de Tweede Kamer: “Steeds meer mensen kiezen bewust voor eten dat beter is voor de natuur, voor dierenwelzijn of voor hun gezondheid. Ook vorig jaar groeide het aandeel duurzaam eten fors. Dat is een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd. Het laat ook zien dat er volop kansen zijn voor bedrijven die een gezonde toekomst van onze wereld voorop hebben staan.”
Geen van de duurzaamheidslabels voert echter een gezondheidsclaim, zodat de staatssecretaris zich vermoedelijk een beetje vergiste in zijn keuze voor het woord 'gezond'.
Dit artikel afdrukken
De grootste groei was te zien in supermarkten, namelijk 16%. Dit komt deels doordat supermarkten meer duurzame producten in hun assortiment hebben opgenomen. In supermarkten waren vlees en brood de grootste stijgers. Ook in de buitenhuishoudelijke markt groeide de besteding aan duurzame producten flink (+10%). De productgroepen die totaal de grootste groei doormaakte waren eieren (+24%) en vis (+22%).
Keurmerken
De keurmerken Beter Leven, Biologisch, en UTZ Certified leverde in 2015 het meeste geld op. Consumenten besteedden totaal ruim €1,3 miljard aan biologische producten. De grootste groei was te zien in keurmerk ASC (+104%) en Beter Leven (+24%). Er was slechts 1 duurzaam keurmerk dat geen groei doormaakte; dit was Rainforest Alliance dat daalde met 1%. Uit eerder onderzoek van Milieucentraal bleken al deze keurmerken betrouwbaar te zijn.
Kleine vergissing
Staatssecretaris Martijn van Dam presenteerde de resultaten gisteren aan de Tweede Kamer: “Steeds meer mensen kiezen bewust voor eten dat beter is voor de natuur, voor dierenwelzijn of voor hun gezondheid. Ook vorig jaar groeide het aandeel duurzaam eten fors. Dat is een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd. Het laat ook zien dat er volop kansen zijn voor bedrijven die een gezonde toekomst van onze wereld voorop hebben staan.”
Geen van de duurzaamheidslabels voert echter een gezondheidsclaim, zodat de staatssecretaris zich vermoedelijk een beetje vergiste in zijn keuze voor het woord 'gezond'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik doe er zelf ook hard aan mee. Maar het is pas echt een duurzame ontwikkeling als er een omzetdaling (in kilo's) te zien is. Van alle producten op alle markten wel te verstaan..
Waarom staat dit onder het hoofdje 'Innovatie'?
#1 Klopt! De kilo's auto en andere consumptiespullen kunnen ook heel wat minder.
#2, Wouter, omdat het onder marketing te onbeschaamd zou zijn. Toch is het dat: productvernieuwing met het doel om onderscheid ten opzichte van andere producten te creëren. Innovatie dus. Een en ander voor een voortgezette consumentistische markt. Om de laatste reden zou het onderwerp niet passen onder één van de andere mogelijke categorieën: duurzaamheid of verduurzaming.
NB: stiekum hoopte ik op die vraag. Bij nader inzien past het eigenlijk het best onder economie. Dat pas ik aan.
Een innovatie uit 1970.