In 2015 nam de consumptie van duurzame producten voor het 6e jaar op rij toe. Consumenten kochten 12% meer dier- en milieuvriendelijk voedsel en gaven daar in totaal €3 miljard aan uit. Het marktaandeel is daarmee gestegen van 7% naar 8%.

De grootste groei was te zien in supermarkten, namelijk 16%. Dit komt deels doordat supermarkten meer duurzame producten in hun assortiment hebben opgenomen. In supermarkten waren vlees en brood de grootste stijgers. Ook in de buitenhuishoudelijke markt groeide de besteding aan duurzame producten flink (+10%). De productgroepen die totaal de grootste groei doormaakte waren eieren (+24%) en vis (+22%).

Keurmerken
De keurmerken Beter Leven, Biologisch, en UTZ Certified leverde in 2015 het meeste geld op. Consumenten besteedden totaal ruim €1,3 miljard aan biologische producten. De grootste groei was te zien in keurmerk ASC (+104%) en Beter Leven (+24%). Er was slechts 1 duurzaam keurmerk dat geen groei doormaakte; dit was Rainforest Alliance dat daalde met 1%. Uit eerder onderzoek van Milieucentraal bleken al deze keurmerken betrouwbaar te zijn.

Kleine vergissing
Staatssecretaris Martijn van Dam presenteerde de resultaten gisteren aan de Tweede Kamer: “Steeds meer mensen kiezen bewust voor eten dat beter is voor de natuur, voor dierenwelzijn of voor hun gezondheid. Ook vorig jaar groeide het aandeel duurzaam eten fors. Dat is een belangrijke steun in de rug voor boeren, voedselproducenten en supermarkten die kiezen voor eten dat zo natuurlijk mogelijk wordt geproduceerd. Het laat ook zien dat er volop kansen zijn voor bedrijven die een gezonde toekomst van onze wereld voorop hebben staan.”
Geen van de duurzaamheidslabels voert echter een gezondheidsclaim, zodat de staatssecretaris zich vermoedelijk een beetje vergiste in zijn keuze voor het woord 'gezond'.
Dit artikel afdrukken