Dat zei huismerkkenner Koen de Jong afgelopen week. Realiseer jij je dat ook of denk je dat Lidl slecht spul voor weinig verkoopt?
„Je kunt Lidl niet verslaan op prijs én kwaliteit.” Zo zei De Jong het afgelopen donderdag in NRC Handelsblad.
Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed en - zoals in het geval van groenten - zelfs beter. En toch denken nog velen dat Lidl een supermarkt is voor mensen die genoegen moeten nemen met minder. Dom!
Voor weinig ...
Lidl blijkt uitstekende kwaliteit te bieden voor weinig. De Jong onderzocht wat er in de potjes en producten van Lidl zit. Dat is even schrikken. De 'gewone' supers hebben last van Lidl, die goedkoper is. Daarom komen ze met eigen goedkope producten. Hij stelde in landen waar Lidl actief is een vergelijkbaar mandje producten samen met goedkope huismerken, gewone huismerken en A-merken. Wat bleek? Lidl heeft de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een goedkoop huismerk. Maar dat was niet alles. De huismerken blijven in kwaliteit niet een beetje, maar heel ver achter.
In de NRC valt te lezen dat:
de budgethuismerken 2 tot 16 procent goedkoper zijn dan vergelijkbare producten bij Lidl. AH Basic (voorheen Euroshopper) van Albert Heijn en Lidl verschillen 3 procentpunt. Ten opzichte van de A-merken is Lidl 52 procent goedkoper, AH Basic 55 procent. In Frankrijk en Duitsland bedraagt het verschil 2 procentpunt, in België en Spanje respectievelijk 7 en 8. Het Verenigd Koninkrijk spant de kroon: de budgetproducten van supermarktketen Tesco zijn 75 procent goedkoper dan de A-merken, waar Lidl op 59 procent zit.
... maar wel prima
En daarna wordt het pas echt heel erg schrikken. Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed. Niks uitgeklede producten maar echte kwaliteit. De NRC schrijft:
De Jong: "De kwaliteit van Lidl is gelijk aan het A-merk, of beter. De budgethuismerken blijken van een mindere kwaliteit. Toen begon het me te dagen.”
De Jong staat op en haalt allerlei potjes uit zijn kast. Eerst komt de chocoladepasta op tafel. In Nutella, het A-merk, zit 13 procent hazelnoten. In de Lidl-variant ook. Het staat zelfs op het etiket, wijst hij, – pontificaal aan op de voorzijde van de pot. De ingrediëntenlijst achterop de chocopasta van AH Basic geeft aan dat de inhoud van de budgetvariant slechts voor 1,5 procent uit hazelnoten bestaat. Bij andere producten kwam De Jong tot soortgelijke bevindingen. In aardbeienjam van Bonne Maman zit 50 procent fruit; evenveel als in een pot jam van Lidl. De budgethuismerken schommelen rond de 40 procent. Of neem pindakaas. De Jong: „Calvé zit op 87 procent pinda’s, net als Lidl. AH Basic op 55 procent.”
9.000 winkels
Hoe dat allemaal kan? Lidl is groter. Zoals de Jong zegt: er is geen enkel huismerk in Europa dat voor 9.000 winkels inkoopt. Daarom kan het bij Lidl wél. De Duitse discounter biedt de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een budgetmerk. Lidl blijkt een BMW voor de prijs van een Dacia.
Wie het artikel van Barbara Rijlaarsdam in de NRC las, moet zich hebben afgevraagd waarom de Lidl niet al minstens de helft van Nederland over de vloer heeft. En wie het nu pas leest: durf je nu ook binnen te stappen?
Afgelopen week kwam ook het bericht dat er forse wijzingen in de top van Lidl hebben plaatsgevonden. We hopen maar dat we er van mogen blijven profiteren zolang het nog gaat.
Fotocredits: diepvrieshuismerk Deluxe van Lidl, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed en - zoals in het geval van groenten - zelfs beter. En toch denken nog velen dat Lidl een supermarkt is voor mensen die genoegen moeten nemen met minder. Dom!
Voor weinig ...
Lidl blijkt uitstekende kwaliteit te bieden voor weinig. De Jong onderzocht wat er in de potjes en producten van Lidl zit. Dat is even schrikken. De 'gewone' supers hebben last van Lidl, die goedkoper is. Daarom komen ze met eigen goedkope producten. Hij stelde in landen waar Lidl actief is een vergelijkbaar mandje producten samen met goedkope huismerken, gewone huismerken en A-merken. Wat bleek? Lidl heeft de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een goedkoop huismerk. Maar dat was niet alles. De huismerken blijven in kwaliteit niet een beetje, maar heel ver achter.
In de NRC valt te lezen dat:
... maar wel prima
En daarna wordt het pas echt heel erg schrikken. Lidl is niet alleen goedkoop, maar ook goed. Niks uitgeklede producten maar echte kwaliteit. De NRC schrijft:
De Jong staat op en haalt allerlei potjes uit zijn kast. Eerst komt de chocoladepasta op tafel. In Nutella, het A-merk, zit 13 procent hazelnoten. In de Lidl-variant ook. Het staat zelfs op het etiket, wijst hij, – pontificaal aan op de voorzijde van de pot. De ingrediëntenlijst achterop de chocopasta van AH Basic geeft aan dat de inhoud van de budgetvariant slechts voor 1,5 procent uit hazelnoten bestaat. Bij andere producten kwam De Jong tot soortgelijke bevindingen. In aardbeienjam van Bonne Maman zit 50 procent fruit; evenveel als in een pot jam van Lidl. De budgethuismerken schommelen rond de 40 procent. Of neem pindakaas. De Jong: „Calvé zit op 87 procent pinda’s, net als Lidl. AH Basic op 55 procent.”
9.000 winkels
Hoe dat allemaal kan? Lidl is groter. Zoals de Jong zegt: er is geen enkel huismerk in Europa dat voor 9.000 winkels inkoopt. Daarom kan het bij Lidl wél. De Duitse discounter biedt de kwaliteit van een A-merk voor de prijs van een budgetmerk. Lidl blijkt een BMW voor de prijs van een Dacia.
Wie het artikel van Barbara Rijlaarsdam in de NRC las, moet zich hebben afgevraagd waarom de Lidl niet al minstens de helft van Nederland over de vloer heeft. En wie het nu pas leest: durf je nu ook binnen te stappen?
Afgelopen week kwam ook het bericht dat er forse wijzingen in de top van Lidl hebben plaatsgevonden. We hopen maar dat we er van mogen blijven profiteren zolang het nog gaat.
Fotocredits: diepvrieshuismerk Deluxe van Lidl, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Twee jaar na het verschijnen van dit artikel wil ik toch nog reageren. Ik doe mijn boodschappen bij de Lidl, AH, Jumbo en Vomar. Wat betreft de Lidl ben ik van mening dat het er toe doet waar je woont en wat voor filiaal je ter beschikking hebt. Wij hebben er twee waarvan een vrij grote met afbak-bakkerij met heerlijk brood. De kleine krijgt dit op korte termijn ook wat denk ik veel concurrentie gaat opleveren voor de tegenoverliggende Jumbo en de bakker. Groente zijn veel beter van kwaliteit dan de Jumbo en het fruit helemaal. Maar die is bij onze Jumbo dan ook uitzonderlijk slecht. En nergens zo goedkoop als Lidl. Ik kom er graag, alleen qua vlees relatief weinig keus, zeker als je dit vergelijkt met de AH XL. Ik heb wel het geluk in de Randstad te wonen en elke supermarkt vlakbij te hebben.
in de Levensmiddelenkrant een interview met huismerkexpert Koen de Jong die onder andere stelt dat 'supermarkten die willen concurreren met Lidl hun budgetmerken kwalitatief moeten verbeteren'. Volgens hem 'kan een beter budgetmerkenbeleid voorkomen dat klanten van fullservicesupers weglopen naar de oprukkende Discountsupers.'
Ervaring van vandaag.
Vanmiddag was ik in de Lidl van Uelsen (D), waar ik veel meer kan krijgen dan de veel kleinere AH bij ons in de buurt (12 km afstand). Vandaag trof ik daar voor het eerst verse vis aan. Geen pangasius of tilapia, maar forel, kabeljauw, halve zalm en Zanderfilet. Heb Zanderfilet van extensieve teelt uit Griekenland geprobeerd. Anders dan de zogenaamde verse vis van onze plaatselijke super, was deze zo stevig dat je hem gewoon met kruiden en citroen kon inwrijven zonder uiteen te vallen. Moet echter wel binnen 2 dagen geconsumeerd worden. Verder veel groentes uit Holland zoals rode paprika (1,79 p/kg), komkommer (0,39), mini komkommers, bio uien, nieuwe bio aardappelen (Egypte), bio citroenen (Spanje), rijpe kiwi's (Italië). Verder volop volkoren Speltmeel en verse gist voor ons brood. Voor ons is de Lidl, net over de grens, een uitkomst.
Tim #44, Lange rijen bij de kassa ervaar ik juist bij de lokale Plus maar niet bij de Lidl, Combi of K&K in Duitsland. Alleen de Aldi (D) ziet soms zwart van de Nederlanders die daar met dozen vol sterke drank vandaan komen. Maar Aldi heeft voor mij niet veel bruikbare producten.
Lidl?
Ik koop mijn hoofdmoot bij AH, omdat 'ie een groter assortiment heeft en ik kan uitwijken naar Basics of eigen merk (hoeft niet altijd goedkoop te zijn; brood van Lidl?).
Mijn kruiden en specerijen e.d. koop ik bij de toko, net als standaard Oosterse producten (o.h.a.). Dat is 1x gaan en daarna maanden plezier ervan hebben. Mijn steun en toeverlaat daarbij is: www.aziatische-ingredienten.nl; van de hier bekende Robin.
Ook haal ik wel kruiden en specerijen bij de Turk; als ik daar ben, neem ik meteen allerlei gedroogde bonen etc. mee (met eventueel wat groente/fruit: sterker aanbod). Ook dan weer maanden plezier. Als ik daar bijv. mijn koriander-zaad haal, heb ik meer dan genoeg om ook thuis op balkon uit te zaaien voor vers korianderblad en -wortels op termijn.
Sporadisch kom ik bij Lidl. Ik vind hun assortiment te fragmentarisch. Maar ja, daar koop ik dan weer wel liefst mijn koffie.
Mijn vlees (biologisch) probeer ik bij OK-vlees te kopen (dan scharrelvlees*); het probleem daarbij is dan ik dan wel mijn vriezer bijna leeg moet hebben, want ik bestel dan een grote hoeveelheid. De laatste tijd lukt dat maar niet.
Lidl heeft alleen biologisch gehakt ('volgens Europese standaard; AH begint iets (let wel 'iets') het assortiment uit te breiden. Mocht iemand van hen dit lezen, neem a.u.b. biologische varkenswangen e.d. in je assortiment op. Beetje lef tonen (in mijn omgeving heb ik al aardig wat mensen nieuwsgierig gemaakt, die het in ieder geval aarzelend zelf zouden proberen).
En inderdaad de service bij -in ieder geval 'mijn'- AH is beter dan die van de 2 Lidl-filialen die ik ken.
Bepaalde producten die ik bij AH koop en die ook verkrijgbaar zijn bij Lidl, zal ik eens gaan 'scannen' op productkwaliteit .
* Ook ik kan niet zomaar 'spashen': OK-vlees geeft info op de website en daar vertrouw ik zelfs het scharrel-vlees; supermarkt-vlees is voor mij onduidelijk, dus het wordt dan biologisch.
Wat mij opvalt, na alle reacties te hebben gelezen, is dat nog niemand mijn persoonlijk grootste ergernis van de Lidl heeft genoemd.
De ellenlange rijen voor de kassa.
Ik ben ga zo'n 4 keer per week naar de supermarkt en heb dan ook zelden meer dan een mandje vol. bij de Jumbo hoef ik zelden langer dan 3 minuten te wachten, maar bij de Lidl is het standaard 5-15 minuten wachttijd, terwijl er dan vaak nog minstens 1 kassa onbemand is. Dat is voor mij de reden dat ik niet graag bij de Lidl kom.