Het FD schrijft over de conclusies die IPLC trekt uit de gesprekken met de huismerkfabrikanten. De producenten zijn bang dat de jacht op steeds lagere inkoopprijzen de kwaliteit van huismerkproducten uitholt. Retailers investeren te weinig in lange termijn relaties met hun leveranciers. Dat weerhoudt fabrikanten van de ontwikkeling van betere producten en kan de supermarkten op termijn klanten kosten.

De Jong suggereert dat retailers teveel macht hebben en tegen het belang van de mark in kunnen onderhandelen over de inkoopprijs en specificaties van producten
"Als het systeem er niet in slaagt om het beste product voor de beste prijs te krijgen, dan is er iets fundamenteel mis", zegt IPLC-directeur Koen de Jong tegen het FD. Daarmee suggereert hij dat retailers teveel macht hebben en tegen het belang van de markt in kunnen onderhandelen over de inkoopprijs en specificaties van producten.

De grootste ergernis van fabrikanten blijken de voortdurende personeelswisselingen bij retailers. Die zorgen ervoor dat ze permanent moeten uitleggen hoe hun product in elkaar zit en hoe het zich verhoudt tot dat van concurrenten.

Opmerkelijk genoeg zijn de huismerkfabrikanten nadrukkelijk positiever over discounters, zoals Aldi en Lidl. Ze ervaren een beter contact en meer kennis over product en markt omdat discounters een minder grote personeelsroulatie kennen. De prijsformules zijn weliswaar veeleisend, maar volgens veel fabrikanten betrouwbaarder en sneller in het nemen van beslissingen, terwijl gewone retailers vaak pas last minute beslissen wat ze willen of bestellen.
Dit artikel afdrukken