'Wageningen' weet het zeker: varkens zijn gelukkig als ze in wat grotere groepen kunnen leven en kunnen wroeten. Buiten is helemaal niet zo belangrijk. Hoe je ze zo kunt houden was gisteren te zien in Raalte. Ik was uitgenodigd, maar helaas verhinderd. Trouw's Jeroen den Blijker maakte een verslag van het gelukkige varken in Raalte.

Lees zijn artikel even. Super de Boer en Albert Heijn houden zich op de vlakte maar, alweer, Jumbo verklaart het voortouw te willen nemen om alleen nog maar gelukkige binnenscharrelaars op het schap te willen nemen. Pikant: AH wil dit vlees eigenlijk niet omdat het wettelijk geen scharrelvlees mag heten. Het gelukkige vlees van het plaatje krijgt 1 ster van de Dierenbescherming. Net zoveel als de genepte, maar binnen scharrelende 2e hands Volwaardkip die bij Albert Heijn ligt onder de naam Puur & Eerlijk (waar niets mis mee is, behalve dan het gesjoemel met de ster) en waarvan Jumbo gelukkig nog altijd de 'echte' variant onder de naam 'Volwaard' verkoopt. Kippen krijgen bij de Dierenbescherming 1 ster als ze ook even naar buiten kunnen wippen. Dat kunnen Volwaards in een luxe overdekte veranda, zodat ze niet nat worden in de regen en niet bang hoeven te zijn - zoals wilde en biologische buitenkippen - voor roofvogels. De Dierenbescherming gaf AH een stervoor een kip die toch binnen zit. In het geval van varkens geeft de Dierenbescherming wel 1 ster als de beesten binnen zitten omdat duidelijk is dat ze net als wij ook niet graag buiten komen in weer en wind en eigenlijk zo lui zijn, dat ze net zo lief hun hele leven binnen wonen.
Daar zit AH dan weer mee. Die wil mensen blij maken met de naam 'scharrel'. Die mag van de wet alleen worden geplakt op een varken dat van de Dierenbescherming dan weer 2 sterren moet hebben. Die hebben we in Nederland alleen niet en zou hier onbetaalbaar worden voor de boeren. Dat betekent dus dat onze 20 miljoen varkens tot de kiloknaller worden veroordeeld omdat marketeers vertikken uit te leggen hoe je varkens ook gelukkig kunt maken.
Conclusie: scharrelmarketing is een misdaad tegen het dier. Gelukkig maakte Minister Gerda Verburg gisteren bekend, zo vertelde me vanmorgen varkensvoorvrouw Annechien ten Have van LTO Nederland, dat er jaarlijks 10 miljoen wordt uitgetrokken voor de bouw van gelukkige stallen. De minister zei 'duurzame', maar ik vertaal het maar even zo.

Dit artikel afdrukken