Lees zijn artikel even. Super de Boer en Albert Heijn houden zich op de vlakte maar, alweer, Jumbo verklaart het voortouw te willen nemen om alleen nog maar gelukkige binnenscharrelaars op het schap te willen nemen. Pikant: AH wil dit vlees eigenlijk niet omdat het wettelijk geen scharrelvlees mag heten. Het gelukkige vlees van het plaatje krijgt 1 ster van de Dierenbescherming. Net zoveel als de genepte, maar binnen scharrelende 2e hands Volwaardkip die bij Albert Heijn ligt onder de naam Puur & Eerlijk (waar niets mis mee is, behalve dan het gesjoemel met de ster) en waarvan Jumbo gelukkig nog altijd de 'echte' variant onder de naam 'Volwaard' verkoopt. Kippen krijgen bij de Dierenbescherming 1 ster als ze ook even naar buiten kunnen wippen. Dat kunnen Volwaards in een luxe overdekte veranda, zodat ze niet nat worden in de regen en niet bang hoeven te zijn - zoals wilde en biologische buitenkippen - voor roofvogels. De Dierenbescherming gaf AH een ster
Daar zit AH dan weer mee. Die wil mensen blij maken met de naam 'scharrel'. Die mag van de wet alleen worden geplakt op een varken dat van de Dierenbescherming dan weer 2 sterren moet hebben. Die hebben we in Nederland alleen niet en zou hier onbetaalbaar worden voor de boeren. Dat betekent dus dat onze 20 miljoen varkens tot de kiloknaller worden veroordeeld omdat marketeers vertikken uit te leggen hoe je varkens ook gelukkig kunt maken.
Conclusie: scharrelmarketing is een misdaad tegen het dier. Gelukkig maakte Minister Gerda Verburg gisteren bekend, zo vertelde me vanmorgen varkensvoorvrouw Annechien ten Have van LTO Nederland, dat er jaarlijks 10 miljoen wordt uitgetrokken voor de bouw van gelukkige stallen. De minister zei 'duurzame', maar ik vertaal het maar even zo.
Ik heb steeds het gevoel, dat de boeren wachten, tot de markt in samnewerking met het politieke circus een nieuwe "Diervriendelijkere" manier heeft gevonden en hier een pakkende nam aangeeft. natuurlijk is de productie verandering, zo dat nagenoeg iedere welwillende boer met een "geringe" extra inspaning hier aan kan voldoen. Gevolg is duidelijk dit super speciale diervrinedlijke label is bulk label in NO TIME en de extra inspannng worden weer niet beloond. Boeren bedenk je eigen label met een retailler en bescherm dat en controleer als productie en retail groep het volume. Ieder overheids gestuurd label vereist weer extra kosten voor certifiering en bureaucratiesche rompslomp. Mijn slogun als boer zou zijn beter minder (product) en meer (geld) dan omgekeerd wat de boeren al een halve eeuw doen onder aanvoering van de overheid en de handel en alleen de consument anti boer maakt. Ik denk dat ons de vraag zou moeten zijn:;"Hoe maken we de boer weer tot knuffelbeer van de maatschappij". De laatse decennia is hij steeds meer weggezet als vijand van de maatschappij met zijn stinkende stront, levens gevaarlijke trekkers, mekkerende geiten en vooral vieze varkens.