Lees zijn artikel even. Super de Boer en Albert Heijn houden zich op de vlakte maar, alweer, Jumbo verklaart het voortouw te willen nemen om alleen nog maar gelukkige binnenscharrelaars op het schap te willen nemen. Pikant: AH wil dit vlees eigenlijk niet omdat het wettelijk geen scharrelvlees mag heten. Het gelukkige vlees van het plaatje krijgt 1 ster van de Dierenbescherming. Net zoveel als de genepte, maar binnen scharrelende 2e hands Volwaardkip die bij Albert Heijn ligt onder de naam Puur & Eerlijk (waar niets mis mee is, behalve dan het gesjoemel met de ster) en waarvan Jumbo gelukkig nog altijd de 'echte' variant onder de naam 'Volwaard' verkoopt. Kippen krijgen bij de Dierenbescherming 1 ster als ze ook even naar buiten kunnen wippen. Dat kunnen Volwaards in een luxe overdekte veranda, zodat ze niet nat worden in de regen en niet bang hoeven te zijn - zoals wilde en biologische buitenkippen - voor roofvogels. De Dierenbescherming gaf AH een ster
Daar zit AH dan weer mee. Die wil mensen blij maken met de naam 'scharrel'. Die mag van de wet alleen worden geplakt op een varken dat van de Dierenbescherming dan weer 2 sterren moet hebben. Die hebben we in Nederland alleen niet en zou hier onbetaalbaar worden voor de boeren. Dat betekent dus dat onze 20 miljoen varkens tot de kiloknaller worden veroordeeld omdat marketeers vertikken uit te leggen hoe je varkens ook gelukkig kunt maken.
Conclusie: scharrelmarketing is een misdaad tegen het dier. Gelukkig maakte Minister Gerda Verburg gisteren bekend, zo vertelde me vanmorgen varkensvoorvrouw Annechien ten Have van LTO Nederland, dat er jaarlijks 10 miljoen wordt uitgetrokken voor de bouw van gelukkige stallen. De minister zei 'duurzame', maar ik vertaal het maar even zo.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het zal tijd worden dat we eens afraken van namen die de lading niet dekken. Want, laten we eerlijk zijn, een kip die een stukje naar buiten kan om op een betonnen plaatje zijn snavel nog verder af te slijpen, kan je toch niet echt een scharrelaar noemen...
En verder heb ik zo mijn twijfels over de grote investering voor een diervriendelijke varkensstal. De varkens uit de Label Rouge basisproductie worden al jaren in grote groepen (op stro)in oude stallen gehouden. Zij lijken best tevreden en luieren/spelen inderdaad hun tijd vol. Zij zijn niet duurder vanwege de investeringen, maar vanwege de hogere voederconversie en de kwaliteit van het voer. Daarnaast geeft een verbeterde foklijn een betere (stevigere) kwaliteit vlees en zorgt het intramusculaire vet voor de nodige smaakaccenten. Makkelijk toch?
Het is toch zo simpel, als de consument niet op z'n bord terugvindt wat hem in geuren en kleuren voorgehouden wordt is elk verbeterd productieconcept gedoemd te mislukken, want de consument pleegt zijn herhalingsaankoop niet... Met alleen een diervriendelijk imago (en dus ook duurder) redt je het echt niet... Je moet onderscheidend zijn!
Zoals gisteren reeds aangegeven in dat andere draadje met dat fake-woord heb ik dat soort stallen al 10 jaar.
Het functioneert goed bij koele weersomstandigheden maar bij hogere temperaturen, richting 25 graden, gaan de dieren niet meer op de voorbestemde ligruimte liggen maar op de roosters.
Op de foto is dat ook zeer duidelijk te zien.
Ik heb geprobeert om een meerprijs te kunnen ontvangen en kon uiteindelijk 1 eurocent extra krijgen. Mutaties in prijzen en toeslagen zijn in de varkenswereld echter wekelijks en derhalve nooit te controleren of je van die extra cent lang kunt genieten.
Uitbetaling naar kwaliteit tikken harder door in de prijs dus ik was al snel bij een Duitse slachterij(Westfleisch Coesfeld).
Dat er nu opeens met de media en de minister erbij goede sier gemaakt moet worden om dit systeem te promoten blijkt maar weer eens de twee gezichten die partijen hebben.
Het zal mij dan ook een worst wezen of hier het predicaat binnenscharrelvarken aan geplakt wordt of een sterrensysteem dat slechts enkele consumenten aanspreekt.
Het gaat uiteindelijk toch om die laatste cent en daarvoor wordt de hele wereld afgestroopt.
Maar supermarkten die interresse hebben en bereidt zijn om een kostendekkende prijs (€1.80) te betalen kunnen zich bij mij melden.
In het geval van varkens geeft de Dierenbescherming wel 1 ster als de beesten binnen zitten omdat duidelijk is dat ze net als wij ook niet graag buiten komen in weer en wind en eigenlijk zo lui zijn, dat ze net zo lief hun hele leven binnen wonen.
????????????
Varkens komen juist wel graag buiten, bij ons liggen de zeugen 's winters gewoon buiten te zogen. Ook de vleesvarkens komen gewoon naar buiten, ondanks dat ze binnen in het stro kunnen liggen.
Flauwekul dat buiten niet zo belangrijk is. Waarom zou een varken zo anders reageren op buiten zijn dan een mens? Dat dieren binnen heel gelukkig kunnen zijn wil niet zeggen dat ze buiten zijn niet geweldig kunnen vinden. Denk aan een frisse wandeling en varkens zullen zich zo voelen als ze na uren binnen naar buiten mogen.
Maar we houden varkens om ze te doden en op te eten. Dan gaat het om een minimaal aanvaardbaar welzijn. Stel dat varkens het extreem leuk vinden om naar Mauritius op vakantie te gaan volgens Wagenings onderzoek. Dan is dat toch geen reden om daar gehoor aan te geven?
Scientists grow pork meat in a laboratory
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/science/article6936352.ece
Is het scharrelmarketing probleem gelijk opgelost