Het 'Nutri-Pact' moet België gezonder laten eten. Dat willen Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie (de Belgische FNLI), en Comeos, de federatie voor handel en diensten (het Belgische CBL). ‘Nutri-Pact’ is in België de opvolger van het vorige Convenant Evenwichtige Voeding (2012-2020).
De leden van Fevia en Comeos gaan meer volkoren granen, groenten en fruit, peulvruchten en noten en zaden toevoegen aan hun productaanbod. Ook gaan de recepturen van producten op de helling. De verbouwing moet resulteren in minder suiker en zout en meer vezels in fabrieksmatig geproduceerd voedsel. Als herformulering van de recepturen niet kan (bijvoorbeeld omdat kaas of vleeswaren met te weinig zout zouden bederven), is het alternatief kleinere portiegroottes en moeten consumenten zich bewuster worden gemaakt van het belang van minderen.
De basis voor verdere productherformuleringen zijn twee wetenschappelijke rapporten die Sciensano (het Belgische RIVM) nog gaat publiceren. Concrete doelen wat betreft bijvoorbeeld grammen reductie van suiker of zout en tijdlijnen voor die reductie zijn nog niet bekend.
De industrie- en detailhandelkoepels richten zich expliciet tot de consument. Ze stimuleren hun leden om marketing in te zetten om consumenten tot gezondere opties te verleiden. Ook is het idee dat voedingsbedrijven, bijvoorbeeld door middel van Nutri-Score, consumenten informeren over de gezondheid van producten.
Fevia en Comeos doen een beroep op de overheid. Die moet een actieve rol nemen om de consument te overtuigen dat een gezonde leefstijl van belang is. De federaties vragen onder andere aan de overheid om regelmatig voedselconsumptiepeilingen uit te voeren en om met publiekscampagnes de Belg aan te moedigen gezonder te eten.
In Nederland kenden we tot en met 2020 het Akkoord verbetering productsamenstelling. Ondertekenaars CBL, FNLI, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) stelden zich ten doel zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in producten te verminderen. Het akkoord was weinig succesvol. “Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten ambitieuzere afspraken gemaakt waren”, aldus het RIVM.
Sindsdien geldt het Nationaal Preventieakkoord, met als doel Nederlanders gezonder te maken door roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht terug te dringen. Onder meer door herformulering van producten, maar ook door de - omstreden - invoering van de Nutri-Score. De resultaten van de goede intenties hangen nog altijd in de lucht.
Dit artikel afdrukken
De basis voor verdere productherformuleringen zijn twee wetenschappelijke rapporten die Sciensano (het Belgische RIVM) nog gaat publiceren. Concrete doelen wat betreft bijvoorbeeld grammen reductie van suiker of zout en tijdlijnen voor die reductie zijn nog niet bekend.
De industrie- en detailhandelkoepels richten zich expliciet tot de consument. Ze stimuleren hun leden om marketing in te zetten om consumenten tot gezondere opties te verleiden. Ook is het idee dat voedingsbedrijven, bijvoorbeeld door middel van Nutri-Score, consumenten informeren over de gezondheid van producten.
Fevia en Comeos doen een beroep op de overheid. Die moet een actieve rol nemen om de consument te overtuigen dat een gezonde leefstijl van belang is. De federaties vragen onder andere aan de overheid om regelmatig voedselconsumptiepeilingen uit te voeren en om met publiekscampagnes de Belg aan te moedigen gezonder te eten.
In Nederland kenden we tot en met 2020 het Akkoord verbetering productsamenstelling. Ondertekenaars CBL, FNLI, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) stelden zich ten doel zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) in producten te verminderen. Het akkoord was weinig succesvol. “Er had meer kunnen worden bereikt als voor meer producten ambitieuzere afspraken gemaakt waren”, aldus het RIVM.
Sindsdien geldt het Nationaal Preventieakkoord, met als doel Nederlanders gezonder te maken door roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht terug te dringen. Onder meer door herformulering van producten, maar ook door de - omstreden - invoering van de Nutri-Score. De resultaten van de goede intenties hangen nog altijd in de lucht.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook