Na maanden van onderhandelen ontstond het Nationaal Preventieakkoord. Leefstijlgeneeskunde begon langzaam maar zeker erkend te worden als een effectieve manier om ziekten te voorkomen en zelfs te behandelen. Er kwamen nieuwe aanbevelingen voor vitaminen en mineralen en we dachten na over een helemaal transvetvrije wereld.

Nederland heeft niet stilgezeten. Sloeg Nederland de plank ook ergens mis?
Nutriscore, initiatief van de supermarkten
Na het afgeschoten Vinkje, willen beleidsmakers consumenten in de supermarkt weer een nieuw steuntje geven om gezonder in te kopen; niet door een ander aanbod, zoals bijvoorbeeld alleen nog maar vers, maar in de vorm van teken op de verpakking dat mensen vrij laat om ook 'foute' keuzen te kunnen maken. Tot een collectieve keuze van overheid, fabrikanten, volksgezondheidsadviseurs en etenswarenverkopers kwam het niet. Daarom kozen de Nederlandse supermarkten voor NutriScore, de Franse variant op het Britse stoplichtensysteem. Uit onderzoek van de Consumentenbond was al gebleken dat Nederlanders het meest voor zo'n kleurtjes-logo voelen. De Nederlandse levensmiddelenindustrie reageerde niet erg enthousiast.

Beschermen kinderen
Vooral kinderen moesten beter beschermd worden tegen reclame voor ongezonde producten, ofwel kindermarketing. Supermarkten Aldi en Lidl stopten als eerste Nederlandse supermarkten met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 14 jaar. Amsterdam kwam met behandelprogramma’s voor kinderobesitas, zoals LEFF en Aanpak Gezond Gewicht.

Nederland heeft niet stilgezeten. Sloeg Nederland de plank ook ergens mis? Misschien, zoals critici zeggen, toen de overheid aan tafel ging met levensmiddelenfabrikanten om het over de volksgezondheid te hebben? Of is de industrie juist onderdeel van de oplossing, omdat ze ook onderdeel van het probleem is?
Dit artikel afdrukken