Afgelopen week opende McCain Foods een nieuwe fabriek in Rilland, Zeeland. Voor het oog van de verzamelde genodigden en pers werd een lintje doorgeknipt. De bouw van de fabriek was gestart door Scelta Products, mede-eigendom van Scelta Mushrooms. De bij het grote publiek onbekende Nederlands producent van verwerkte champignons levert alleen aan bedrijven en werd wereldwijd groot als toeleverancier van diepgevroren champignonschijfjes aan onder meer pizzafabrikanten. Wie waar dan ook op de wereld een kant-en-klaar bereide pizza eet, heeft vaak een Scelta champignon te pakken. Het in Limburg (Venlo) geboren bedrijf ging ook in diepgevroren snackproducten op basis van groenten, maar verkocht zijn fabriek in aanbouw aan McCain. Dat was niet vanwege financiële zorgen.

Naar groenten en snacks
McCain nam heel Scelta Products over in september 2022. Naast de fabriek in Rilland ging het ook om twee productiefaciliteiten in Kruiningen en Yerseke. McCain wil zijn portfolio verbreden, van aardappelen en frites naar groenten en snacks. Het bedrijf investeert tot 2024 zo’n €36 miljoen in Scelta Products. Scelta mushrooms, het deel van Scelta dat zich bezighoudt met onder andere diepgevroren champignons, stond op zichzelf en gaat zelfstandig verder.

Van partners tot overname
Waarom heeft McCain deze overname niet eerder gedaan? Jan Aaltzen Linde, CEO van het Nederlandse snackmerk Van Geloven dat al in 2016 door McCain werd overgenomen, legt uit dat het misschien wel eerder had gepast in de strategie van McCain, maar “er moeten natuurlijk wel een paar dingen bij elkaar komen, er moet wel een geschikt bedrijf te koop zijn”.

De deal heeft een geschiedenis. Scelta en McCain zijn familiebedrijven. Tijdens de opening is vaak te horen dat - mede daarom - de waarden zo goed bij elkaar aansluiten. McCain en Scelta Products zijn al 13 jaar zakenpartners. Scelta Products werd opgericht door Jos Koster en Wilco Boone in samenwerking met Scelta Mushrooms, dat ruim 20 jaar de groentesnacks internationaal verkocht. Nu de markt in een stroomversnelling komt, zijn de consumentenmerken Van Geloven (Benelux) en McCain sneller en beter in staat om van die groei te profiteren. Daarom vinden de oprichters van Scelta Products McCain en zijn Benelux-merk Van Geloven een uitstekende partner om de groeiende marktkansen zo goed mogelijk te benutten.

V.l.n.r.: Alain Duranleau (Regional President van McCain voor continentaal Europa, Lutosa en Van Geloven), Lisa Helfand (ambassadeur Canada in Nederland), Nico van der Hoest (wethouder van gemeente Reimerswaal) en Max Koeune (President & CEO van McCain Foods)
Fotocredits: Opening McCain fabriek Rilland, Foodlog Media

Keuze voor Nederland geen toeval
Volgens Hylke Brunt van McCain Nederland, is het geen toeval dat de Canadese multinational kiest voor Nederland als uitvalsbasis voor de productie van groenteproducten. “Dat heeft alles te maken met de lokale omstandigheden – vruchtbare akkerbouwgronden en goede akkerbouwers, de nabijheid van havens en beschikbaarheid van personeel. McCain is sinds 1973 in Nederland actief (in het Zeeuwse Lewedorp) en heeft met haar recente investeringen in Rilland de wens om de appetizers business te laten groeien, kracht bijgezet." Het bedrijf heeft geen concrete plannen om elders in de wereld fabrieken te bouwen voor de productie van groentesnacks.
Het McCain-merk gaat de wereld dan ook voorzien van groentesnacks vanuit Nederland.
Het McCain-merk gaat de wereld dan ook voorzien van groentesnacks vanuit Nederland.

Volgens Steven van Durme van McCain (Vice President Business Integration) staat zijn baas altijd open voor acquisities als die nieuwe kansen bieden. McCain zoekt niet doelbewust naar een bepaald bedrijf.

De Canadese international zag groei in de appetizer (hapjes) business, maar ook de beperkingen die er in de EU zijn om een goed lopende nieuwe fabriek temidden van de groente-akkers met goed personeel zomaar even uit de grond te stampen. Personeel is immers schaars en in Nederland is het niet gemakkelijk om een bouwvergunning te krijgen. De overname maakte in één klap een eind aan die praktische bezwaren en bestendigde een goede relatie die al veel langer bestond.

McCain had op het moment van overname een omzet van circa 11 miljard Canadese dollars (ruim €7,4 miljard). Over de bestaande omzet en omzetdoelen voor de overgenomen snackactiviteiten van Scelta wil McCain niets kwijt.
Dit artikel afdrukken