Naar groenten en snacks
McCain nam heel Scelta Products over in september 2022. Naast de fabriek in Rilland ging het ook om twee productiefaciliteiten in Kruiningen en Yerseke. McCain wil zijn portfolio verbreden, van aardappelen en frites naar groenten en snacks. Het bedrijf investeert tot 2024 zo’n €36 miljoen in Scelta Products. Scelta mushrooms, het deel van Scelta dat zich bezighoudt met onder andere diepgevroren champignons, stond op zichzelf en gaat zelfstandig verder.
Van partners tot overname
Waarom heeft McCain deze overname niet eerder gedaan? Jan Aaltzen Linde, CEO van het Nederlandse snackmerk Van Geloven dat al in 2016 door McCain werd overgenomen, legt uit dat het misschien wel eerder had gepast in de strategie van McCain, maar “er moeten natuurlijk wel een paar dingen bij elkaar komen, er moet wel een geschikt bedrijf te koop zijn”.
De deal heeft een geschiedenis. Scelta en McCain zijn familiebedrijven. Tijdens de opening is vaak te horen dat - mede daarom - de waarden zo goed bij elkaar aansluiten. McCain en Scelta Products zijn al 13 jaar zakenpartners. Scelta Products werd opgericht door Jos Koster en Wilco Boone in samenwerking met Scelta Mushrooms, dat ruim 20 jaar de groentesnacks internationaal verkocht. Nu de markt in een stroomversnelling komt, zijn de consumentenmerken Van Geloven (Benelux) en McCain sneller en beter in staat om van die groei te profiteren. Daarom vinden de oprichters van Scelta Products McCain en zijn Benelux-merk Van Geloven een uitstekende partner om de groeiende marktkansen zo goed mogelijk te benutten.
Fotocredits: Opening McCain fabriek Rilland, Foodlog Media
Keuze voor Nederland geen toeval
Volgens Hylke Brunt van McCain Nederland, is het geen toeval dat de Canadese multinational kiest voor Nederland als uitvalsbasis voor de productie van groenteproducten. “Dat heeft alles te maken met de lokale omstandigheden – vruchtbare akkerbouwgronden en goede akkerbouwers, de nabijheid van havens en beschikbaarheid van personeel. McCain is sinds 1973 in Nederland actief (in het Zeeuwse Lewedorp) en heeft met haar recente investeringen in Rilland de wens om de appetizers business te laten groeien, kracht bijgezet." Het bedrijf heeft geen concrete plannen om elders in de wereld fabrieken te bouwen voor de productie van groentesnacks.
Het McCain-merk gaat de wereld dan ook voorzien van groentesnacks vanuit Nederland.Het McCain-merk gaat de wereld dan ook voorzien van groentesnacks vanuit Nederland.
Volgens Steven van Durme van McCain (Vice President Business Integration) staat zijn baas altijd open voor acquisities als die nieuwe kansen bieden. McCain zoekt niet doelbewust naar een bepaald bedrijf.
De Canadese international zag groei in de appetizer (hapjes) business, maar ook de beperkingen die er in de EU zijn om een goed lopende nieuwe fabriek temidden van de groente-akkers met goed personeel zomaar even uit de grond te stampen. Personeel is immers schaars en in Nederland is het niet gemakkelijk om een bouwvergunning te krijgen. De overname maakte in één klap een eind aan die praktische bezwaren en bestendigde een goede relatie die al veel langer bestond.
McCain had op het moment van overname een omzet van circa 11 miljard Canadese dollars (ruim €7,4 miljard). Over de bestaande omzet en omzetdoelen voor de overgenomen snackactiviteiten van Scelta wil McCain niets kwijt.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niet te geloven: allemaal de mond vol over broeikasgassen, dat alles ‘duurzaam’ moet, agenda 2030, jammeren over een warme Mediterrane zomer. Intussen lapt dit Canadese bedrijf ‘grow local eat local’ gewoon aan haar laars en sleept de opbrengsten rustig onze ‘afstervende aarde’ rond alsof het de gewoonste zaak ter wereld is.
Volg de geldstromen.
@1: Theo Jonkhart : De tijd, dat alle voedsel locaal verbouwd en locaal werd opgegeten, gezien de beperkte transport- en verpakkingsmiddelen, de kleine productieschaal en de onbekendheid 100 km verderop, ligt al een eeuw achter ons.
Verder: niets zo voordelig als zeetransport, en helemaal op de containerschepen met 25.000 containers erop.
Varen is inderdaad fijner dan je denkt, maar zo gemakkelijk kom je niet van mij af beste Harry Romein.
Vierentwintig zeven worden we tot vervelens toe, te pas en te onpas, om de oren geslagen, nee murw gebeukt met allerhande overal vandaan gesleepte ‘duurzaamheid’ propaganda. Van iedere mug wordt een olifant gemaakt. We gaan eraan: als we niet zullen verzuipen zullen we wel verbranden.
Veld naar Vork schijnt onderdeel van de hogere klimaatdoelen om broeikasgassen uitstoot te doen dalen. Als ik tenminste de alarmisten geloven mag. De uitstoot van al dat wereldwijde gesjouw met de oogsten bedraagt volgens de een 20% en volgens de ander wel 6%.
McCain et all heeft hier schijt aan met hun ‘snackgroenten’. Aan hen is alle propaganda niet besteed. Hiermee komt de 0,00036° minder opwarming die ons volk duizenden miljarden gaan kosten toch wel in een schril daglicht te staan als het dat al niet stond.
Geld wat stom is, maakt recht wat krom is.
@3 Theo Jonkhart:
a) "Field to fork: global food miles generate nearly 20% of all CO2 emissions from food" Ik wil best geloven, - zonder eerst dat hele verhaal doorgelezen te hebben - dat de gemiddelde uitstoot om iets letterlijk vanaf de groeivelden tot aan het op het bord van de consument 20% van de totale CO2 emissie van dat voedsel bedraagt. Geen idee namelijk, hoeveel ... spinazie, andijvie, mango's en Cavensich bananen uitstoten tijdens hun groei bijv.
En om de CO2-uitstoot te reduceren: van mij mag u op de houten fiets met houten banden gezien de uitstoot van Tata en de rubberindustrie- naar de boer toe, daar met een stenen ( nee, geen staal) mes de bloemkool afsnijden, de aardappels plukken, enz.
En als u toch bezig bent: bij Maastricht rechtdoor, via Metz, Dijon, Orange, Perpignan, Barcelona naar Valencia op wat sinaasappels te plukken.
b) De tweede snap ik niet helemaal, ligt misschien aan mijn ouderwetse Lagere School rekenkunde: "Transport zorgt voor een vijfde van voedsel gerelateerde emissies", maar in die grafiek staat ... "6 %". Laat ik nu altijd geedacht hebben, dat 1/5 = 20 % ≠ %
c) Juist door het ontzettend goedkope lange-afstand vervoer kunnen fabrieken met veel grotere aantallen produceren ( schaalvoordelen behalen) en toch hun eindproducten goedkoop in Verweggistan krijgen. Zo'n grote 40 ft container kost nu een $ 800 van China/ZO Azië naar Europoort en ongeveer hetzelfde bedrag van Europoort naar ergens in NL.
Ik heb in 1994 die éénpiston met voetpedaal flesvullers gezien in Thailand. Halve minuut met geluk voor één fles. Wat jaartjes later dezelfde als in NL: carrousel-systemen, die opstarten als een straalmotor, en dan 280+ flessen per minuut vullen, automatisch dop en etiket erop en machines, die de boel in dozen zetten. Dat is alleen zinvol, als je de wereld als je afzetgebied hebt.
WIJ willen toch verse aardbeien met Kerst ? En nieuwe aardappelen in mei. Daarom varen die containers van Australië, Zuid Afrika en Chili naar hier met "verse" groenten en fruit, omdat WIJ niet 's winters alleen andijvie, zuurkool en winterwortelen en 's zomers sla, spinazie en aardbeien willen eten van onze Stadslandbouw, maar ook ananas, avocado's, bananen en broccoli.
Idem onze uien- en aardappelchips, conference peren en Goudse kazen de wereld over.
Van Vlissingen naar Vietnam nog steeds milieuvriendelijker en goedkoper dan naar Villach in Oostenrijk.
We zullen onze uitstoot voor persoonsvervoer en huisverwarming fors moeten veranderen, wat industrieprocessen moeten aanpassen, en liever snel dan langzaam aan. We hebben immers af 1975 de boel verkloot door achter die gele vlag met lachende zon en tekst "Atoomenergie ? Nee bedankt! aan te lopen. Hadden we toen op kernenergie gezet, hadden we die massale CO2-uitstoot bij lange na niet gehad. Even terug: toen dat aardgas kwam, wilde onze min v Econ. Zaken, Joop den Uyl, dat zo gauw mogelijk in geld omzetten, want.. in 2000 wordt alle energie in NL opgewekt door een 35 kerncentrales...
Ja, en ook die scheepsbrandstof moeten verbeteren.
Wat hebben je oosterse avonturen en lolligheden te maken met de discrepantie tussen groene propaganda en groen doen? Bovendien, als ‘hadden’ is geweest is ‘hebben’ te laat.
Uit de EC ‘Green Deal’ Veld naar Vork strategie: ‘Om de veerkracht van regionale en lokale voedselsystemen te vergroten, zal de Commissie bovendien met het oog op kortere aanvoerketens steun verlenen om de afhankelijkheid van lange afstand transporten te verminderen.’