image

Ik krijg zojuist een persbericht binnen: Nederland eet jaarlijks 350 miljoen kroketten. Dat zijn er gemiddeld zo'n 29 per jaar voor de driekwart van Nederland die wel eens een kroket eet. Als je bedenkt dat volgens onderzoek blijkt dat ze vooral gegeten worden door 35-49 jarigen, zal de consumptie wel uitkomen op een kroketje per week voor die generatie en eentje in de maand voor de rest.

Van Dobben heeft het laten uitzoeken door Motivaction en meldt trots dat hun kroketten het prima doen:

Uit het onderzoek kan worden afgeleid dat het aantal fijnproevers duidelijk in de lift zit. De Nederlander maakt meer en meer een bewuste kroketkeuze. Het echt genieten van het fenomeen vertaalt zich in de stijging van de consumptie van het aantal kwaliteits-exemplaren. Terwijl de totale "krokettenmarkt" vorig jaar stabiel bleef, werden er maar liefst 25% meer Van Dobben croquetten en 46% meer Van Dobben bitterballen verkocht.

Gefelicteerd! Zou het pleidooi van eetprofessor Martijn Katan voor een goeie paardenkroket eraan hebben bijgedragen? Het gaat immers, zoals het persbericht vrolijk zegt, 'tegen alle dieettrends in'.

Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.



Dit artikel afdrukken