Van 30% via 60% naar 90%
Van de 20% natuur die de lidstaten op hun territorium hebben, moeten zij tenminste 30% van de habitats die onder de nieuwe wet vallen (van bossen, graslanden en wetlands tot rivieren, meren en koraalbedden) tegen 2030 herstellen van een slechte naar een goede staat. Rond 2040 moet dat 60% zijn en in 2050 90%. In eerste instantie heeft de aanpak van de Natura 2000-gebieden prioriteit. Als gebieden eenmaal in een goede staat zijn, moeten EU-landen ervoor zorgen dat ze niet meer significant verslechteren. De lidstaten moeten nationale herstelplannen maken waarin ze uiteenzetten hoe ze van plan zijn de gestelde doelen te realiseren.
Noodstop-clausule
Gisteren riep de EVP onverwacht de liberale parlementsleden op om tegen de wet te stemmen. Dat lukte niet. De vorig jaar al afgezwakte wetsvoorstellen werden nu in hun definitieve vorm aangenomen door het Europees Parlement met 329 stemmen voor en 275 tegen. Met name de Spaanse centrum-linkse Sociaaldemocraten en de Duitse Groenen verwelkomen de stemming als een overwinning voor natuurbehoud en een dam tegen de conservatieve partijen. De wet wist te overleven dankzij de steun van een verdeelde liberale fractie en Ierse centrum-rechtse parlementsleden die individueel afweken van hun partijlijn.
De Natuurherstelwet biedt Nederland dan ook de mogelijkheid om een echt en meer empirisch te onderbouwen natuurbeleidsplan op te stellenToch kreeg de EVP afgelopen najaar al de nodige afzwakkingen voor elkaar uit sympathie voor de boeren, zorgen over Europese voedselproductie en zorgen over alweer nieuwe regelspaghetti. Een belangrijke concessie aan de EVP was de opname van een "noodstop"-clausule die het mogelijk maakt doelen voor agrarische ecosystemen onder uitzonderlijke omstandigheden op te schorten.
De Natuurherstelwet beoogt het herstel van soortenpopulaties door het verbeteren en uitbreiden van hun habitats, met specifieke doelen voor verschillende ecosystemen, waaronder een toename van bestuivers, herstel van bos- en watergebieden, en het planten van drie miljard bomen in de EU.
Nu de Europese Raad nog
Helemaal definitief is de wet nog niet. De Europese Raad (lidstaten) moet nog zijn formele goedkeuring geven. Als die wordt gegeven, verschijnt de wet in het EU Official Journal en wordt die 20 dagen later van kracht. Met de afzonderlijke lidstaten moeten vervolgens gedetailleerde implementatieplannen worden opgesteld. Nederland heeft tot op heden nauwelijks meer dan stikstofnormen voor natuurbeleid.
Over de praktische relatie van die stikstofnormen tot daadwerkelijke natuurverbetering is veel discussie omdat er geen empirisch bewijs voor is. Bovendien is de hoeveelheid geld die volgens spreadsheet-berekeningen nodig is zo exorbitant (meer dan de €58 miljard die de provincies vragen) is dat zelfs natuurminnende liberale minister Van der Wal daar nog niet de helft van ter beschikking wil stellen. De Natuurherstelwet biedt Nederland dan ook de mogelijkheid om een echt en meer empirisch te onderbouwen natuurbeleidsplan op te stellen.
In Nederland ontstond een relletje over de Natuurherstelwet omdat minister Van der Wal een rapportage over de effecten van de Natuurherstelwet niet deelde. Vlaanderen maakte een dergelijke analyse al wel en concludeerde dat de Natuurherstelwet kan leiden tot een vergunningstop. Daar zorgde in Nederland tot op heden het onfortuinlijke stikstofbeleid voor.
De Telegraaf citeert een waarschuwing aan de Vlaamse regering: "De juridische impact van de Natuurherstelwet is groter dan bij de Vogel- en Habitatrichtlijn. De jurisprudentie zal een onmiddellijke impact hebben op het afsluiten van nieuwe vergunningen die noodzakelijk zijn om vernieuwing, uitbreiding of innovatie mogelijk te maken.”
Omdat de Minister voor Natuur en Stikstof weigerde om de Kamer, op verzoek van BBB, te voorzien van de belangrijkste conclusies uit het rapport over de gevolgen van de Natuurherstelwet voor Nederland, heeft @lientje1967 vandaag een interpellatiedebat aangevraagd. De minister… pic.twitter.com/cqjVvqYgGt
— BBB BoerBurgerBeweging ???????????? (@BoerBurgerB) February 27, 2024
Kan iemand me één zinnig argument noemen waarom je een feitelijke analyse niet wil delen omdat ‘de bespreking in het demissionaire kabinet niet is afgerond’? ????????♂️
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) February 27, 2024
Zo organiseer je wel je eigen argwaan inderdaad.https://t.co/XC9EwEcGAs via @Telegraaf
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick #64 . He tegenstemmen van Nederland is m.i. de ultieme wraak van deze minister. De wet wordt toch aangenomen, Nederland versterkt daarmee het beeld de eigen natuur niet belangrijk te vinden, bovendien het natuurherstel in andere landen te willen dwarsbomen en het Europese Parlement/Europese Commissie niet capabel te vinden besluiten te nemen. Het gevolg zal zijn dat het Nederlandse handelen m.b.t. milieu sterk onder het vergrootglas komt te leggen, met zo min mogelijk ruimte voor manoeuvreren of begrip en de Nederlandse boer als grootste slachtoffer. De tegenprestatie van deze minister voor het gedrag in haar richting.
Minister Van der Wal zal - zegt ze - met pijn het hart tegen de Natuurherstelwet stemmen in Brussel.
Zoals de NOS opmerkt: ze bedankt Brussel wel dat de wet flink is afgezwakt.
Frans #61, we leerden hier in de afgelopen dagen van Jopie Duijnhouwer dat alles een kwestie van perspectief is. D66-statenlid Antoon Kanis zegt gewoon koekoek! Gelijk heeft hij wat mij betreft want ....
.... Hoe leg je zo'n gespletenheid nou uit aan gewone mensen?
Het debat over het Arcadis rapport komt er gewoon.
De Kamer heeft binnen een week om een brief van het Kabinet verzocht hoe het de stemming in de Kamer gaat verwoorden.
Volgens mij gaat van de Wal naar Brussel en geen D66 minister. Het zou bovendien een schoffering van het Parlement ( het hoogste orgaan) zijn om een ander standpunt in te nemen en zeker in demissionaire staat.
Dick #60 . Volkomen logisch. Een lid van het kabinet verwoordt het standpunt van het kabinet. Een lid van een partij in de Tweede Kamer verwoordt het standpunt van haar partij. Logisch is dat het kabinetslid Van der Wal het standpunt van de Kamer links laat liggen, tenzij het kabinet van standpunt verandert, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Het hierover stemmen in Brussel gebeurt niet door VVD-er Van der Wal, maar door een collega van D66. Die zal daar weinig moeite mee hebben.
Tragisch is dat de Kamer geen debat (onderling en met ministers) nodig vindt om tot een standpunt te komen. Logisch was geweest dat de meerderheid om die reden (nog) niet voor of tegen had gestemd. Nederland glijdt steeds verder af.