image Vleesverwerker Enkco stopt met Fit & Good vertelt de producent aan Meat & Meal. Het gaat om producten als een Hollandse gehaktbal, een Italiaanse filet, een Griekse schijf en Mexicaanse gehaktballetjes, die zijn bereid met de vet- en vleesvervanger Meatless.

De verklaring erachter is boeiend:

Het product is in de supers geflopt omdat het voor de consument te ingewikkeld was. ‘Ze snapten niet of het nou vlees was, of een vegetarisch product, of een mix van beiden. Daarnaast zeggen termen als Mexicaanse gehaktballetjes, Griekse schijven of Italiaanse filets mensen niets. We hebben nu geleerd om het simpel te houden’, zegt Rouweler (van Enkco).

En dat simpele bestaat uit "gezondere vleesproducten": De nieuwe vleesconcepten bevatten minder zout en minder vet en komen in hetzelfde schap te liggen als het gangbare vlees. ‘De consument zal vaker kiezen voor het gezondere product en is in de meeste gevallen ook bereid daar iets meer voor te betalen’, aldus Rouweler.

De producten zijn te herkennen aan een etiket waarop staat: ‘100 % smaak, 75% procent minder vet en 25% minder zout’.


Dit lijkt mij voor de consumenten nog moeilijker te snappen dan Fit & Good. Meer betalen voor minder. Of heeft de supermarktpsychologie van lightproducten niet zozeer met snappen te maken?

Op de foto: Enkco's Shoarmafingers met Yoghurt-knoflookdipsaus van de Any Moment-lijn: "koelverse magnetrongeschikte minihapjes compleet met een unieke dipsaus. Deze productlijn bedient volgens de producent de grazing-trend: "Grazing staat voor het feit dat mensen niet meer alleen de gebruikelijke maaltijden nemen maar meer en meer veel tussendoortjes eten."

Er zit toch wel logica in. Hoe meer tussendoortjes je eet, hoe verantwoorder die moeten zijn.

Bronnen: Meat & Meal, Distrifood, Enkco
Dit artikel afdrukken