Onderzoekers van Stanford University ontdekten dat alles wat in een McDonald's doos zit lekkerder is. Een slimme ondernemer in Nederland had dat al lang begrepen. Een kniesoor echter die daarover zeurt, want nu is het bewezen.
Dit feit werd geciteerd op Slashfood door Bob Sassone. In Nederland kwam zibb.nl ermee. Hot news kennelijk.
Voor fatsoensrakker Sassone is het duidelijk: zie je wel, reclame voor kinderen moet verboden worden.
Zibb.nl zegt niks, maar suggereert wat er aan de hand is:
Voor het onderzoek kreeg een groep drie- tot vijfjarige kinderen ieder vijf paren identieke voedingsmiddelen te eten. De helft daarvan zat in een verpakking van McDonald's, de andere helft was 'merkloos' verpakt.
De kinderen kregen op die manier fastfood, maar ook gezondere producten voorgeschoteld zoals worteltjes, appelsap en melk.
Van de ouders werd aanvullende informatie gevraagd, zoals hoe vaak het gezin bij MacDonald's at en of televisie kijken tijdens het eten gebruikelijk was. In tachtig procent van de vergelijkingen kozen de kinderen voor het voedsel in de verpakking van de fastfoodketen.
Vooral kinderen in peuterleeftijd, die vaak bij McDonald's eten of in een huis met meerdere televisies wonen, bleken vaak voor de bijl te gaan.
Let op die laatste zin: 'voor de bijl te gaan'. Wat is reclame toch gemeen, moeten we denken.
Wat een onzin. Ik begrijp er niks van: dit is een super oplossing!!!
Stop alles in een McDonald's doos en kinderen vinden het lekker. Worst van ongewenste varkensdelen. De groenten die kinderen niet wilden. En al die andere smaken waar je ze aan wilt wennen.
Kortom: bouw een merk, duidelijke uitingen en doe er wat mee. Ja zélf, want de inkoopmarges van McDo passen natuurlijk niet bij de boer of worstenmaker.
De ideeën liggen op straat, maar (bijna) niemand ziet ze. Maf hé?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mijn resultaten zijn, in het kader van wat McDonalds bereikt met het inzetten van leuke boxjes, gelijk. Kinderen reageren allemaal stuk voor stuk zeer positief op onze gekleurde lunchboxjes. Veel ouders die participeren zijn positief, omdat het eindelijk een middel is waardoor ook hun kinderen fruit en bruin brood eten.
Als je dan kijkt naar de algemene reacties dan is het zo dat echt bijna iedereen het helemaal fantastisch vindt en dat het echt iets voor hem of haar is. Ik ben met mijn collega al bij diverse politieke partijen geweest van de PvDA tot aan de VVD, allemaal vinden ze dat er iets moet gebeuren aan de “slechte” voeding die kinderen op dit moment krijgen, maar ja er iets praktisch aan gaan doen, dat is weer wat anders.
Wat je merkt is dat er enorm veel verschillende initiatieven op dit gebied zijn, maar dat er helaas tot op heden nog geen samenwerkingsvorm of verband is gevonden. In het kader van wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen zouden we met diverse instanties zowel commercieel alsmede de politiek in staat zijn om een echte verandering te bewerkstelligen. Ik ben van mening een dergelijke aanpak goed zou kunnen werken, waarbij een ieder baat heeft van het resultaat.
De kosten worden gedragen door verschillende partijen. De mogelijkheden worden ook daadwerkelijk omgezet in praktische middelen en het blijft niet hangen in de voorlichtingssfeer waar al reeds vele miljoenen euro’s aan gespendeerd zijn.
Peter, vertel eens over jouw resultaten vs die van overheidswege.
Nu ben ik als ondernemer anderhalf jaar aan de slag om "gezonde" voeding (dit is een vrij breed interpreteerbare term) op een manier aan het promoten die aansluit bij dit onderzoek over de McDonalds boxjes.
Ik heb het over het concept lunch4kids. Ik vind persoonlijk dat juist goede voeding het ook verdient om op een goede manier vermarkt te worden.
Vaak is het tot nu toe het geval dat er projecten en campagnes worden gestart vanuit de overheid om kinderen en ouders te wijzen op de gevaren van slecht eten. Hier gaan miljoenen zo niet meer in om en wat is het resultaat toe nu toe....?
Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik vind echt dat het tijd is voor een praktische aanpak om echte voeding om een goede manier neer te zetten op een manier die ook past bij de huidige tijdsgeest.
Dus een bruine boterham in een gekleurde box, waarom ook niet...
Matthijs wat je daar zegt, kan heel waar zijn:
Uiteraard zou een McDonalds gezond eten cool kunnen maken. Alleen is de Mac niet zo geïnteresseerd in gezond voedsel per se.
Het is te lastig.
Ze maken sneller en makkelijker winst met niet verse producten die goed houdbaar, makkelijk te transporteren en wat al niet meer zijn. Klein gebrek geen bezwaar.
Ik ben absoluut niet tegen commercie, of zelfs tegen MacDonalds, maar ik denk dat de gezondheid van je kinderen, en dus je toekomst, toevertrouwen aan dergelijke money-talks bedrijven tragisch naïef is.
Het kan ook niet. Er waait een 'maatschappelijk verantwoorde' wind. Ik denk zelfs dat er geld in zit voor een dergelijk bedrijf. Volstrekt eens dat hun cultuur niet mee zit. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verstandige mensen in zo'n bedrijf rondlopen die zien dat ze én geld kunnen verdienen én er nog een goed gevoel aan kunnen overhouden omdat ze echt iets zinvols doen.
Want laten we wel wezen: money talks, yes indeed. Bedrijven die geen financiële waarde creëren zijn zo verdwenen. De ideële bestaan slechts bij de gratie van de sponsoring of de belastingopbrengsten (meer smaken zijn er echt niet) van die winstgerichte bedrijven. Maar idd: nou nog kijken of ze het lef en de creativiteit hebben om zowel goed als winstgevend te ondernemen.
Niet geschoten is altijd mis. Een beetje vertrouwen en voordeel van de twijfel zijn best OK, wat mij betreft dan.
@GJ, da's volstrekt helder. Vergt dus ook op dat productnivo doordenken. Zelfs ik dacht er niet aan daar een stopcontact in te stoppen. At zojuist een gebakken saucisse ('verse worst' op z'n Frans, zelf gemaakt door slager Eric Grimonpoint), daar kan geen McNugget of McBurger tegenop. Die zou ik zo aandurven en er dit blog onder verwedden (als ik het verlies halen we het gewoon uit de lucht): ieder kind is er gek op (want hij heeft een perfect vermalen consistentie: wordt licht stevig, geen 'stukken' maar nou juist ook geen 'helemaal niks').