Ik moest een beetje lachen dit weekend. Chique restaurants willen jonge gasten van 18-24 jaar. Resto-keten Alliance Gastronomique is veertig, heeft meer jonge gasten nodig en trakteert daarom. Volgens John Beeren, voorzitter van de Alliance, zijn deze jonge mensen de gasten van over 10 jaar. Jonnie Boer's Librije was meteen uitverkocht. Geen wonder. Je zit voor € 40 met 4 gangen, én wijn of Cola naar keuze, voor een paar centen op de eerste rang. Ik vroeg me al af of je een paspoort of rijbewijs mee moet nemen.

'Culinair uit je dak' heet de actie, waarover Mac van Dinther schreef in De Verleiding bij de Volkskrant van afgelopen zaterdag.

Natuurlijk moet je investeren in je jonge publiek, maar waarom zitten die restaurants dan niet afgeladen met de doelgroep van dertigers waar het kennelijk om gaat? Er moet tenslotte een probleem zijn, anders begin je niet bij het jonge 'kweek- en pootgoed'.

Ze gaan uit hun culinaire dak met langoustine-bouillon, rauwe Coquilles met een artichokcrèmepje, of zelfs op de huidgebakken zeebaars (die ze terug schijnen te sturen). Maar wie leert ze nou een lekkere gedroogde ham herkennen? Of zelfs maar een gekookte? Of een prima paté?

Is het eigenlijk niet de hoogste tijd dat de laatste goeie slagers, groenten- en kaasboeren 'ns een actie opzetten? Voor de nog wat jongere jeugd - 'eindelijk lekkere boodschappen' ofzo.
Dit artikel afdrukken