'Culinair uit je dak' heet de actie, waarover Mac van Dinther schreef in De Verleiding bij de Volkskrant van afgelopen zaterdag.
Natuurlijk moet je investeren in je jonge publiek, maar waarom zitten die restaurants dan niet afgeladen met de doelgroep van dertigers waar het kennelijk om gaat? Er moet tenslotte een probleem zijn, anders begin je niet bij het jonge 'kweek- en pootgoed'.
Ze gaan uit hun culinaire dak met langoustine-bouillon, rauwe Coquilles met een artichokcrèmepje, of zelfs op de huidgebakken zeebaars (die ze terug schijnen te sturen). Maar wie leert ze nou een lekkere gedroogde ham herkennen? Of zelfs maar een gekookte? Of een prima paté?
Is het eigenlijk niet de hoogste tijd dat de laatste goeie slagers, groenten- en kaasboeren 'ns een actie opzetten? Voor de nog wat jongere jeugd - 'eindelijk lekkere boodschappen' ofzo.
Je vergeet het lage salaris als oorzaak vooral als je het afzet tegen alle nadelen zoals je noemt. (je vergeet overigens de fysisieke belasting die stiekem toch hoog is, zie http://www.yepcheck.com/horecalog/?id=604)
En waarom ik als doelgroep niet eet bij zaken als de Librije? Très simple: Ik zie mezelf niet een weeksalaris uitgeven aan een enkel diner, ook als is het elke cent waard en ik kwaliteit in zowel product, ambiance en service waardeer als geen ander.
Er zijn trouwens wel jongeren die af en toe bij de Librije eten, zie bijvoorbeeld http://forum.fok.nl/topic/1004795/1/50 Ik denk dat de Aliance zaken eerder moeten investeren in een gezamelijk loyaliteitsprogramma om de mensen die al komen vaker te laten komen.(zeg maar zegeltjes sparen). Daar zitten mijns inziens de grootste kansen.