Dat zegt ABN AMRO in een nieuw rapport. De omzet voor heel 2017 komt naar verwachting uit op €1,3 tot €1,4 miljard. Deze consumptie concurreert met supermarkten en horeca.

Afgezet tegen de totale omzet van Nederlandse supermarkten van €36,1 miljard (2016) is een groeimarkt die nu al €1,4 miljard groot een serieus bedrag aan het worden. Nederlanders geven
dit jaar naar verwachting €58 miljard euro uit aan eten en drinken. Daarvan besteden ze €9,3 miljard bij restaurants, €3,2 miljard bij cateraars (bedrijfskantines en bijvoorbeeld pretparken) en €5,7 miljard bij fastserviceconcepten (zoals bijvoorbeeld McDonald's, stationsformules en LaPlace); in totaal €18,2 miljard.
Door de aantrekkende economie voorziet de bank voor volgend jaar een groei van 20% in de bezorgmarkt en dus een toenemende verkleining van de markt voor supermarkten en horeca.

Met een omzet van ruim €93 miljoen was pizzabezorging met afstand het populairst. Gevolgd door grillgerechten, fastfood en sushi. Aan Japanse gerechten als sushi werd met €17,69 het meest uitgegeven, de gemiddelde besteding lag op €11,40 per persoon. Thuisbezorgd.nl is de grootste speler in de markt. De telefoon is nog altijd het populairste medium om een bestelling te plaatsen, slechts 35% van de bestellingen gebeurde online. Daar ligt dan ook nog een groot groeipotentieel, stelt ABN AMRO.


Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken