Afgezet tegen de totale omzet van Nederlandse supermarkten van €36,1 miljard (2016) is een groeimarkt die nu al €1,4 miljard groot een serieus bedrag aan het worden. Nederlanders geven
dit jaar naar verwachting €58 miljard euro uit aan eten en drinken. Daarvan besteden ze €9,3 miljard bij restaurants, €3,2 miljard bij cateraars (bedrijfskantines en bijvoorbeeld pretparken) en €5,7 miljard bij fastserviceconcepten (zoals bijvoorbeeld McDonald's, stationsformules en LaPlace); in totaal €18,2 miljard.
Door de aantrekkende economie voorziet de bank voor volgend jaar een groei van 20% in de bezorgmarkt en dus een toenemende verkleining van de markt voor supermarkten en horeca.
Met een omzet van ruim €93 miljoen was pizzabezorging met afstand het populairst. Gevolgd door grillgerechten, fastfood en sushi. Aan Japanse gerechten als sushi werd met €17,69 het meest uitgegeven, de gemiddelde besteding lag op €11,40 per persoon. Thuisbezorgd.nl is de grootste speler in de markt. De telefoon is nog altijd het populairste medium om een bestelling te plaatsen, slechts 35% van de bestellingen gebeurde online. Daar ligt dan ook nog een groot groeipotentieel, stelt ABN AMRO.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Geen idee Theo. Bij ons thuis hoog (100%) en je hebt geen last meer van regen of gasten naast je. Nogmaals: geweldig!!
Goede restaurants las ik niet Dick, wel dit: Met een omzet van ruim €93 miljoen was pizzabezorging met afstand het populairst. Gevolgd door grillgerechten, fastfood en sushi.
Hoe groot is het aandeel Goede Restaurants?
Theo, als jij denkt dat de goede restaurants alleen snacks leveren, heb je gelijk. Maar ik denk dat je ongelijk hebt.
Hier in de stad Utrecht maken we er regelmatig gebruik van. Geweldig! Wat mij betreft een 0-BTW tarief voor de beste restaurants.
Dat zijn toch geen ‘maaltijden’ dat is snackwerk. Geen wonder dat de zorgvraag zo toeneemt. Zou als afremmer een viervoudige BTW verhoging mooi bij passen.