Sinds vorig najaar telt Nederland nog maar één maaltijdbezorgersplatform waar restaurants zonder eigen koeriers terecht kunnen: Thuisbezorgd. Nog maar één? Nee, vanuit het oosten van het land probeert Nederland Eet de monopoliepositie van 'de oranje reus' aan te vallen. Stad voor stad.
"We maken ons zorgen over de macht van Thuisbezorgd,” zei Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts vorig jaar oktober. Na het vertrek van Deliveroo uit Nederland bleef alleen het bezorgplatform Thuisbezorgd nog over voor gemakzuchtige Nederlanders die snel iets te eten thuis willen laten komen (naast Uber Eats, dat alleen bezorgt voor restaurants die ook koeriersdiensten afnemen, nvdr). Een monopoliepositie, zei Beljaarts, reden om de mededingingsautoriteit Consument en Markt (ACM) te vragen in te grijpen.

De maaltijdenbezorgsector dunde de afgelopen jaren flink uit. Dat past helemaal in het straatje van Thuisbezorgd, want 'de grootste' zijn is de kern van het businessmodel van de maaltijdbezorgers. Niet voor niets vond er internationaal een consolidatieslag plaats, waarbij overigens de honger van Thuisbezorgd-moeder Just Eat Takeway groter bleek dan zijn maag. De overname van het Amerikaanse Grubhub bezorgde het bedrijf buikpijn. Maar ook in Nederland verdwenen de kleinere bezorgdiensten en hun platforms als sneeuw voor de zon. Met als resultaat de monopoliepositie van Thuisbezorgd. In oktober schreef Foodlog dat het vertrek van Deliveroo wellicht kansen bood voor een landelijk bezorgplatform. "Dat betekent stad voor stad restauranthouders overhalen om mee te doen met een alternatief platform. Wie voldoende ondernemers mee krijgt, pakt Thuisbezorgd in."

Laat dat nu precies zijn wat Nederland Eet doet. Geen nieuwkomer, want het platform bestaat al 5 jaar. Het zoekt de publiciteit met een sharefunding-campagne om "de groeiplannen te realiseren en een positief verschil te maken in de bestelsector. Met een laagdrempelige, lokale en transparante aanpak wil het de thuisbezorgsector weer gezond en sterk maken, zodat zowel restauranthouders als consumenten daarvan profiteren."

Het innovatieve platform Nederland Eet wil met een vast commissietarief van 8% "een alternatief bieden voor de doorgaans hoge commissies en oneerlijke positionering van restaurants in de app die in de bestelsector vaak voorkomen." Anders gezegd: een alternatief bieden voor die 'oranje reus' die 14% vraagt. En daarbij ook nog bewuster eten promoten door een focus op gezonde maaltijden.

Dat doet Nederland Eet vanuit een solide basis. In Zwolle, Kampen en Deventer is Nederland Eet al de grootste partij. In meer dan 20 steden hebben al ruim 700 restaurants zich aangesloten. Om verder door te groeien wil het bedrijf samenwerken met kleinere lokale platformen en zo nieuwe steden ontsluiten. Nederland Eet biedt nog meer: "Het is een van onze kernwaarden om echt sámen met lokale ondernemers te werken aan een platform waar iedereen van kan profiteren," zegt Hugo Smink, Managing Partner van Nederland Eet. “We bouwen aan een sterke online community, door bijvoorbeeld ook gezamenlijke lokale marketingacties op te zetten met ondernemers en we hebben de beste ICT’ers in huis om continu te kunnen innoveren."

Met deze sharefunding-campagne wil Nederland Eet in eerste instantie €300.000 ophalen. Een derde daarvan is al toegezegd door ondernemers, restauranthouders en consumenten.