Het aankomende vertrek van maaltijdbezorger Deliveroo eind volgende maand baart de Nederlandse horeca grote zorgen. Dan blijft er immers nog maar één maaltijdbezorgersplatform over waar restaurants zonder eigen koeriers terecht kunnen: Thuisbezorgd. Met een geschat marktaandeel van 90% wordt dat een monopolist. En dus vragen de horecaverenigingen de Mededingingsautoriteit Consument en Markt (ACM) in te grijpen. Want als één partij de markt domineert, "kan die vragen wat-ie wil". En laat dat nou juist het strategische businessmodel van maaltijdbezorgers zijn.
"We maken ons zorgen over de macht van Thuisbezorgd,” zegt Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts. Nu Deliveroo Nederland verlaat, blijven landelijk alleen nog de bezorgplatforms Thuisbezorgd en Uber Eats over. En Uber Eats bezorgt alleen voor restaurants die ook koeriersdiensten afnemen. “Er is geen sprake van gelijkwaardigheid bij onderhandelingen en contractafspraken. Ondernemers voelen het als tekenen bij het kruisje. Thuisbezorgd ontkent dat, maar je kunt er niet omheen.”

KHN is in gesprek getreden met de ACM, want een monopolist kan 'vragen wat-ie wil'. Onlangs verhoogde Thuisbezorgd zijn provisie van 13 naar 14%. Deze zomer gingen de administratiekosten al omhoog.

Een restaurant dat via Thuisbezorgd thuisbezorgt, is 30% van het orderbedrag kwijt aan het bestelplatform, de klant betaalt ook nog eens €2,50. "Het is een kwestie van tijd voor de provisie naar 20 tot 25 procent gaat,” verwacht directeur Fons van Rooij van Profri, de branchevereniging van snackbars en cafetaria’s. Hij verhaalt van bedrijven die zodanig 'afgeknepen' zijn dat ze failliet gegaan zijn. Ook zouden restaurants extra moeten betalen om bovenaan de zoeklijsten te komen. Dat kan nog eens €,0,49 tot €5 per bestelling kosten.

Ook de branchevereniging van Aziatische restaurants, VCHO, heeft moeite met Thuisbezorgd. "Maar ze kunnen niet met, en ze kunnen niet zonder," aldus Shella Cortissos. "Er is een hele generatie consumenten die, als ze honger heeft, de app van Thuisbezorgd opent.”

Zes jaar geleden onderzocht de ACM de maaltijdbezorgsector al eens. Maar toen was de situatie anders. Naast Thuisbezorgd waren toen ook Deliveroo, Foodora en Just Eat actief op de Nederlandse markt, Ook waren er lokale bezorgdiensten als eten.com, hungry.nl en sneleten.nl. Allemaal hebben ze inmiddels het loodje gelegd. Ook de alternatieve pizzabezorgdienst Pizza Maffia redde het niet, vertelt internetondernemer Hans Boersma. “We waren heel dichtbij,” zegt hij, “maar het liep vast op restauranthouders. Die zeiden: als ik met je in zee ga, krijgen we problemen met Thuisbezorgd. En investeerders wilden er pas geld insteken als er voldoende restaurants waren.”

Nu Deliveroo vertrekt, zijn er wellicht opnieuw kansen voor een landelijk bezorgplatform, dat lokaal gericht is. Dat betekent stad voor stad restauranthouders overhalen om mee te doen met een alternatief platform. Wie voldoende ondernemers mee krijgt, pakt Thuisbezorgd in.

En de ACM dan? Die houdt zich op de vlakte. "We doen nooit mededelingen over al dan niet lopende onderzoeken,” zegt een woordvoerder. “Als een partij een stevig marktaandeel heeft, dan kunnen we daarnaar kijken. Het hebben van marktmacht is op zich niet erg, als er maar geen misbruik van wordt gemaakt.”