Jumbo Groep Holding BV presenteert vandaag zijn halfjaarcijfers. De consumentenomzet steeg met 26% naar €3,164 miljard. Dat cijfer is inclusief de resultaten die geboekt zijn in de inmiddels omgebouwde en nu bij Jumbo's omzet opgetelde C1000-winkels.

De echte groei van Jumbo bedraagt 1,2% en is daarmee groter dan de groei van de markt, die volgens GfK-cijfers dit halfjaar met 0,7% groeide. De super heeft de ombouw en integratie van de laatste C1000-winkels afgerond, zodat de 'grootste ombouwoperatie in de Nederlandse foodretail markt' tot een goed einde is gebracht.
Jumbo telt inmiddels 580 vestigingen en realiseerde het eerste half jaar van 2015 een marktaandeel van 19%. Marktleider Albert Heijn heeft in Nederland 850 filialen.

Optimalisatie
Frits van Eerd, CEO van Jumbo Groep Holding, zegt: “Na ruim vijf jaar enorm hard groeien, ombouwen en integreren van achtereenvolgens Super de Boer en C1000, kunnen we ons nu focussen op het optimaliseren van onze formule en organisatie. De afgelopen jaren hebben we Nederland geel gekleurd en op enorme schaal laten kennismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat in alle opzichten nog hoger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven. Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen.”

Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen
Omnichannel
Jumbo gaat zich in de tweede helft van 2015 richten op het optimaliseren van de formule en de organisatie. Daarvoor worden binnen alle drie de Jumbo-formats stappen gezet. Jumbo gaat 'enkele tientallen' van de bestaande supermarkten verbouwen en uitbreiden. Ook verwacht Jumbo eind november in Veghel zijn derde Foodmarkt te openen. Veghel is sinds 1921 de thuisbasis van het familiebedrijf. Tenslotte blijft Jumbo doorgaan met investeren in zijn e-commercetak Jumbo.com, waarmee de super zich 10 maanden geleden nadrukkelijk op de internet-boodschappen-markt meldde.

Thuisbezorging
In korte tijd heeft Jumbo 100 Pick-Up Points geopend waar klanten hun via Jumbo.com bestelde boodschappen kunnen ophalen. Die snelle groei wil Jumbo voortzetten. Van Eerd: “Wij zijn ervan overtuigd dat de klant van vandaag en morgen zelf wil bepalen waar, wanneer en hoe je boodschappen doet. Daarom richt onze omnichannel strategie zich op groei in zowel supermarkten, foodmarkten als online. Naast de opening van nog meer Pick Up Points in de tweede helft van 2015, zal Jumbo binnen afzienbare tijd ook met thuisbezorging starten.”

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: Jumbo
Dit artikel afdrukken