Tijdens de lockdown verdubbelden de online bestellingen van voedsel in Groot-Brittannië. De Britse supermarkten hadden grote moeite aan de vraag te voldoen. Naar verwachting blijft online boodschappen ook na de coronacrisis populair en dus investeren de Britse supers op dit moment fors in hun online dienstverlening.

Amazon lijkt het pandemie-momentum aan te grijpen om versneld een groter stuk van de boodschappenmarkt in handen te krijgen. De omvang van de totale Britse levensmiddelenmarkt bedraagt zo'n £119 miljard, €131 miljard. Ter vergelijking: de Nederlandse supermarkten zetten vorig jaar inclusief non-food €40,5 miljard om.

Amazon Fresh is al sinds 2016 in Groot-Brittannië aanwezig, maar heeft nooit cijfers vrijgegeven over aantallen klanten of omzet. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel zijn er 15 miljoen Britten met een Prime-account. Die kunnen voortaan, te beginnen in Londen, zonder extra kosten, hun boodschappen dezelfde dag of uiterlijk de volgende thuis laten komen.

"Boodschappen-bezorging is een van de snelstgroeiende divisies van Amazon," zegt Russell Jones, country manager Amazon Fresh UK op de BBC. "Wij denken dat dit één van de meest populaire Prime-voordelen in Groot-Brittannië zal worden."

Voor 'gewone' supermarkten is de online- en thuisbezorgmarkt een lastige in vergelijking met de fysieke winkels waar ze hun klanten kunnen nudgen en verleiden met acties en inrichting van de schappen. Een winstgevende online dienstverlening is maar voor weinigen weggelegd (zoals in Nederland online supermarkt Picnic die juist dankzij het businessmodel gebaseerd op gratis thuisbezorging succesvol is).

Amazon is het om iets anders te doen: "Amazon wil een grote speler worden in de online retailing van voedsel," zegt analist Richard Hyman. "In de markten waar ze actief zijn, willen ze de grootste zijn. En het enge voor alle andere spelers is dat die uiteindelijk winst moeten maken, maar dat speelt voor Amazon geen rol. Dus heeft Amazon een enorm voordeel."
Dit artikel afdrukken