Met die werkelijkheid werd Unilever geconfronteerd toen Kraft Heinz het bedrijf over wilde nemen. Unilever haalde alle hens aan dek. Het bod ging van tafel en Unilever zette zijn margarinemerken in de verkoop. Daar zit al jaren de klad in. Vooral bewust levende mensen denken dat je doodgaat van margarine en smeren liever echte boter. Liefst driedubbeldik en biologisch. Onverstandig, maar dat geloven mensen niet meer.
Ik zou het een geweldige mop vinden als de Vegetarische Slager de winst van Becel hip zou weten te vervierdubbelen door de merknaam en de naam margarine in één klap te veranderen in Boter zonder KoeUnilever zou, dachten heel wat beursanalisten, doorgaan met uitsluitend zeep, wasmiddelen en crèmes. Daar valt goed aan te verdienen en ook nog een boel in te verduurzamen. Weg daarom met de poot voedingsmiddelen.
Winst nodig
De overname van vandaag is een duidelijk teken van de strategie van Unilever na het Kraft-Heinz avontuur.
Net zoals de multinational alweer wat langer geleden het hippe ijsmerk Ben & Jerry's naast zijn eigen Ola-ijsjes overnam, zo neemt het nu de biologische mayonaise- en tomatensausmaker Sir Kensington's over naast zijn merken Hellmann's in de VS (in de Europa wil dat merk niet echt doorbreken) en Calvé hier. Het nieuwe sausmerk maakt ook een veganistische mayonaise en zet die links voorop in de presentatie van zijn assortiment. Het is net zo'n product als Just Mayo - mayonaise zonder eieren - waar Unilever ooit tegen protesteerde omdat het juist geen mayonaise zou zijn. In werkelijkheid verzette Unilever zich tegen het hippe gevaar dat vegamayo's voor de omzet van zijn op eieren gebaseerde Hellmann's merk zijn.
Die marge moet Unilever pakken om te kunnen verduurzamen, zelfs al is dit soort bewustheid producttechnisch samengesteld uit louter gebakken luchtUnilever is niet geloofwaardig als ontwikkelaar van hippe, 'duurzame' merken die OK zijn voor een bewust publiek. In gevestigde markten zoals de VS en ons eigen land groeit echter vooral de omzet waar bewuste en hippe kopers in de supermarktschappen voor zorgen.
Graag teveel betalen
Unilever koopt zo'n nieuw merk omdat het bewuste publiek bereid is teveel te betalen voor biologische sauzen. Die zouden Unilevers eigen merken Hellmann's en Calvé natuurlijk ook kunnen maken, maar dan leveren ze niet zoveel op. Het bedrijf ziet dat de groei van de markt en vooral van de marge in 'bewust' zit. Die marge moet Unilever pakken om te kunnen verduurzamen, zelfs al is dit soort bewustheid producttechnisch samengesteld uit louter gebakken lucht.
Grachtengordel van New York
Het andere dat vandaag bleek, is dat Unilever vasthoudt aan zijn voedingsmiddelenpoot en daarin oude merken vervangt door nieuwe selectere. Anders waren ook Calvé, Hellmann's en zelfs Ben & Jerry's wel in de etalage gezet. Wel kiest de multinational met plantaardig, biologisch en geen GMO's de bewuste kant waar de beste marges bij een select publiek te behalen zijn.
Zonnebloemolie zien ze als de duivelNu de malligheid van vandaag. Unilever is synoniem met margarine, plantaardige 'boter' die het wereldwijd op tafel zette. Die 'boter' is zo plantaardig duurzaam dat Rosanne Hertzberger hoopt dat de Nederlandse Vegetarische Slager Becel en de rest van de namaakzuivel van Unilever koopt en weer helemaal hip maakt.
Terwijl het tobt met zijn plantaardige boter Becel, kocht Unilever vandaag een hip merk dat een plantaardige mayonaise heeft ontwikkeld. Het product bevat geen spoortje ei en is gemaakt van kikkererwten met zonnebloemolie. Uiteraard is het ook zonder GMO's, want ook dat is bewust en hip. Het product is bedacht door Mark Ramadan en Scott Norton, de bedenkers van Sir Kensington's. Midden in Manhattan, de grachtengordel van New York.
Terwijl plantaardige boter inmiddels het tegenovergestelde van hip is, overtuigden Ramadan en Norton het publiek. Waar het op belegen merken aankomt, luistert datzelfde publiek naar nieuwe gezondheidsdenkers die radicaal tegen zonnebloemolie zijn. Zulke olie zien ze als de duivel en daarom is Becel op zijn retour. In zulke kringen is juist volverzadigd dierlijk vet het toppunt van hip, al mag kokosolie ook.
Hippigheid is komisch door zijn grilligheid. Daarom zou het een geweldige mop zijn als de Vegetarische Slager de winst van Becel-met-zonnebloemolie door een verhippingsslag weet te vervierdubbelen onder zijn merknaam, met een nieuwe productrange: Boter zonder Koe of Just Butter. Dat is beter voor het milieu, maar onmogelijk onder de paraplu van Unilever. Zo werken merken.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En weer een hippe overname: Pukka Organic tea. Pukka belooft dat hun ethische normen gewaarborgd blijven ondanks de overname.
Ik heb geen hoge pet op van Unilever, maar soms kijk ik met bewondering naar de perfecte wijze, waarop ze er in slagen de bevolking te verleiden en te verlakken met troep.
Daarom de bijdrage ‘mayo goes bio’:
Wel bedoeld voor wat men tegenwoordig op de STER noemt de ‘beter opgeleiden’, die een ‘college for applied sciences’ volgden. In slecht Nederlands: ‘school voor het toepassen van wat al uitgevonden is’. Was vroeger de huishoudschool.
- Pak een wat diepere glazen of stenen schaal met een vloeiende overgang zodat je goed met je garde kunt slaan. Google ‘garde’.. Nee, niet die garde die rond Alex staat in een soldatenpakje. Je moet dat apparaat hebben met een handvat en met daaraan een heleboel rvs draden in een lus-vorm. Die ja..
- Tik op de rand een barst in een ei, zodat je het open kunt breken boven de aanrecht. Niet erg als het mislukt.., na 10-12 stuks lukt het wel.. en giet de dooier over en weer in beide helften, zo, dat tijdens het overgieten het eiwit in de aanrecht valt. Je mag het ook opvangen voor hogere kookkunst.
- Strooi op de dooier in de schaal peper en zout
- Kwak er een soeplepel gewone mosterd bij
- Dan een scheutje zonnebloemolie (mag ook olijfolie) en sla dooier en olie/mosterd tot het homogeen (woord opzoeken in Google ! Heeft niets met homo te maken !) begint worden
- Blijf olie bijvullen en gelijktijdig slaan met de garde tot de massa echt steviger wordt, en breng op smaak met azijn en/of citroen; doe dat voorzichtig om de mayonaise niet te dun te maken.
- Proef nog eens voor je het in een schone (!) jampot doet, en stuur met peper en azijn bij tot een pittiger smaak
Technische procesduur: ca. 5 minuten.
Bewaar de jampot in de koelkast. De mayonaise blijft ca. 4 dagen goed. De maakkosten zijn voor zo’n volle heerlijk biologisch-dynamische duurzame mayo ca. 20 cent. De productie kosten (niet de verkoopprijs..) voor de pot junk van Unilever bedraagt naar mijn schatting ca. € 0,012.
Je begrijpt nu waarom de Amerikanen Unilever als verdienmodel willen overnemen..
En nu kun je met de mayonaise experimenteren qua smaak. Pak een eetlepel eigen mayo en pers er een teentje knoflook door, voeg cayennepeper en kerriepoeder bij en proef eens..
De mogelijkheden zijn ontelbaar, en overstijgen Unilever-kwaliteit hemel juichend hoog.
#4 Natuurlijk, zo kun je het ook zeggen. Maar leg het publiek maar eens uit waar het zelf voor zorgt.
#5, die arme Amerikaanse Hellmann's inderdaad, die was hier bijzonder en nu niet meer.
Hippig en grillig en mallig. Mooi overzicht van Dick Veerman. Hoe een wereldconcern wat aan prutst rond de huishoudportemonnee van mensen met geld te veel.
Maar nog even over de Hellmann mayonaise. Foodlog zelf meldde over de introductie van deze Amerikaanse saus dat de smaak is aangepast aan de Europese. Aan Calve dus eigenlijk. Groots en meeslepend!
Gewoon het food-deel een beetje opleuken. Dat werd zo saai. En dat is weer niet zo goed voor de verkoop.