Samuel Sanders en Raymond Janssen doen in communicatie en zijn thuis in de horeca. Na de aardbevingen in Noord-Italië besloten ze de actie 'red een kaas' te starten. Boeren krijgen de gangbare prijs voor hun Parmezaanse kaas. Voor € 25 krijgt de redder 1,5 kilo Parmezaanse kaas. Op dit moment hebben reeds meer dan 5.000 mensen aangegeven een kaas te willen redden.
Bij de aardbevingen zijn 300.000 kazen onverkoopbaar geworden. Het zou gaan om ca. 10% van de totale jaarverkopen. Jaarlijks worden 3 miljoen kazen verkocht. Een kaas van 24 maanden weegt 40 kilo en levert € 420 op.
De schade als gevolg van de aardbeving, inclusief de schade aan de gebouwen en rijpingsinstallaties zou ca. € 80 miljoen bedragen. Dat is een flink kapitaal. Niettemin moet geconstateerd worden dat de goed beheerste merkstrategie rond Parmezaanse kaas zorgt voor een al decennia lange rendabele productie. Alleen kaas uit de regio van Parma mag Parmigiano Reggiano heten, zodat het befaamde Consorzio del Formaggio Parmigiano Reggiano de volledige productie en prijsvorming kan sturen.
Volgens The Guardian zegt premier Mario Monti van Italië hulp toe aan de Parmezaanse kaasboeren.
'Red een kaas' is een ludieke actie om ... kaas te verkopen. Met redden heeft het niets te maken. Een kip of koe kun je redden van de slachtlijn omdat je de dieren zielig vindt. Zelfs een paprika kun je redden, want Nederlandse telers verdienen er al jaren niks aan. De Hollandse paprika zou dus kunnen verdwijnen en daarom gered moeten worden als je die zo graag wilt. Zelfs het gewone Nederlands varken valt te redden, want tegen ieders verwachting in staat het op de nominatie om te verdwijnen vanwege de overproductie alhier. Dat alles kan een reden voor reddingswerk zijn. Maar wat 'redden' we met een beschadigde Parmezaanse kaas van boeren die hun geld doorgaans goed verdienen en die steun krijgen van hun premier? Voor zover warenwettelijk verantwoord, is de kaas uitstekend om te smelten of te raspen. Er hoeft weinig verloren te gaan voor menselijke of desnoods dierlijke consumptie. Ook om de kringlopen te sluiten hoeven we ons dus geen zorgen te maken.
Ramptoerisme - op afstand: 'rampconsumptie' - en slimme commercie kunnen uitstekend samengaan. De Parmezanen zullen de pijp beslist niet aan Maarten geven. Mogelijk zullen de prijzen van Parmezaanse iets stijgen als gevolg van schaarste.
Fotocredits: red een kaas.nl
Dit artikel afdrukken
De schade als gevolg van de aardbeving, inclusief de schade aan de gebouwen en rijpingsinstallaties zou ca. € 80 miljoen bedragen. Dat is een flink kapitaal. Niettemin moet geconstateerd worden dat de goed beheerste merkstrategie rond Parmezaanse kaas zorgt voor een al decennia lange rendabele productie. Alleen kaas uit de regio van Parma mag Parmigiano Reggiano heten, zodat het befaamde Consorzio del Formaggio Parmigiano Reggiano de volledige productie en prijsvorming kan sturen.
Volgens The Guardian zegt premier Mario Monti van Italië hulp toe aan de Parmezaanse kaasboeren.
'Red een kaas' is een ludieke actie om ... kaas te verkopen. Met redden heeft het niets te maken. Een kip of koe kun je redden van de slachtlijn omdat je de dieren zielig vindt. Zelfs een paprika kun je redden, want Nederlandse telers verdienen er al jaren niks aan. De Hollandse paprika zou dus kunnen verdwijnen en daarom gered moeten worden als je die zo graag wilt. Zelfs het gewone Nederlands varken valt te redden, want tegen ieders verwachting in staat het op de nominatie om te verdwijnen vanwege de overproductie alhier. Dat alles kan een reden voor reddingswerk zijn. Maar wat 'redden' we met een beschadigde Parmezaanse kaas van boeren die hun geld doorgaans goed verdienen en die steun krijgen van hun premier? Voor zover warenwettelijk verantwoord, is de kaas uitstekend om te smelten of te raspen. Er hoeft weinig verloren te gaan voor menselijke of desnoods dierlijke consumptie. Ook om de kringlopen te sluiten hoeven we ons dus geen zorgen te maken.
Ramptoerisme - op afstand: 'rampconsumptie' - en slimme commercie kunnen uitstekend samengaan. De Parmezanen zullen de pijp beslist niet aan Maarten geven. Mogelijk zullen de prijzen van Parmezaanse iets stijgen als gevolg van schaarste.
Fotocredits: red een kaas.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beetje vreemde redenatie barbara je zegt goede parmazaan is te duur om te raspen, dus gooien we het weg ??
Parmezaanse kaas die beschadigt is loopt het risico weggegooid te worden (wat geraspt wordt is de korst of een kaas van inferiore kwaliteit, de goede parmezaan is daarvoor veel te duur), het is een kwetsbare product die veel maanden nodig heeft om te rijpen en is ook erg duur. 25 euro voor 1 1/5 kilo is echt niet veel. Ik zie in deze actie dat er zeker drie partijen en misschien meer van profiteren, de ondernemers in Italie die de dupe zijn, de bemiddelaars en de klanten. Dus ik doet het gewoon, ik koop deze kaas en dan ook zoveel mogelijk ;-)
Mijn verhaal is de oproep uit de Italiaanse kranten die ik probeer door te spelen naar Nederland. Appello all'acquisto, help producten en inwoners uit de getroffen streek door Emiliaanse streekproducten te kopen. De producenten kunnen het geld goed gebruiken om opnieuw te investeren.
Iedereen heeft het in Nederland over Parmigiano vanwege de actie "Red een kaas" terwijl die producenten volgens jullie gegevens het verlies misschien wel het beste kunnen dragen. Hoe zijn jullie gegevens over de overige producten waarvan de merken zijn beschermd, Parmaham, balsamico-azijn uit Modena, Lambrusco, Grana Padano? Is de oproep aan de Italiaanse consument om deze producten aan te schaffen alleen maar slimme commercie? Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
Antoinette, de merkwaarde van Parmezaanse is net zo goed bewaakt als die van Champagne (had Nederland ook dat voorbeeld maar gevolgd met zijn Goudse!). Waar zijn de reserves die op basis daarvan in vele jaren zijn opgebouwd gebleven als ze nu niet een dip van 10% te kunnen dragen?
Er zijn flinke klappen gevallen. Een van de weinige in Italië nog florerende branches, de voedselbranche heeft flinke dreunen gehad, dus steun toegezegd door Monti is lijkt me niet vreemd. Producenten eisen NU hulp en zullen indien die niet snel komt hun productie naar een goedkoper buitenland verplaatsen, waardoor mensen die hun huizen kwijt zijn ook nog eens hun baan verliezen.
Voor wie niet van kaas houdt, dit zijn de zogenaamde prodotti terremotati, producten uit het gebied dat door aardbevingen is getroffen:
Parmigiano Reggiano D.O.P.
Grana Padano D.O.P.
Lambrusco D.O.C.
balsamico-azijn uit Modena I.G.P
Parmaham D.O.P.
Je helpt het getroffen gebied rechtstreeks door deze producten nu zoveel mogelijk aan te schaffen. Laten we voorkomen dat we deze producten straks moeten invoeren uit Hohhot of Qingdao.