De Gezondheidsraad, het belangrijkste adviesorgaan van de minister van Volksgezondheid, nam de afgelopen jaren het nieuwste wetenschappelijk onderzoek over 'gezond eten' onder de loep. Voedingsdeskundigen, artsen en epidemiologen beoordeelden specifiek naar het effect van voeding op de 10 meest voorkomende chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Op basis van het onderzoek zijn richtlijnen geformuleerd voor een gezond voedingspatroon. De vorige richtlijnen dateerden van 10 jaar geleden.
Voor het eerst zijn de richtlijnen geformuleerd in termen van voedingsmiddelen, in plaats van voedingsstoffen.

De kern van het advies: "Een verschuiving in de richting van een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon is bevorderlijk voor de gezondheid. Ook vermindering van de consumptie van suikerhoudende dranken is van belang. Goede alternatieven zijn thee en gefilterde koffie zonder suiker en ook water."

Concreet vult de Gezondheidsraad aan: "Meer groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis dragen voor de gemiddelde consument bij aan het voorkomen van ziekten, net als het beperken van de consumptie van rood en bewerkt vlees, zout en alcohol. Verder is het verstandig om geen boter en harde margarines te gebruiken maar zachte margarines, vloeibare vetten en plantaardige oliën en om suikerhoudende dranken in te wisselen voor dranken zonder suiker: thee, gefilterde koffie en water. De zuivelconsumptie kan gemiddeld hetzelfde blijven. Voedingssupplementen zijn alleen nuttig voor specifieke groepen."

Schijf van Vijf
Op grond van het advies gaat het Voedingscentrum de vertrouwde Schijf van Vijf actualiseren, waarmee de richtlijnen een praktische vertaling naar toepassing door de consument krijgen. De nieuwe Schijf van Vijf wordt komend voorjaar verwacht.

Het advies in het kort
- Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
- Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
- Eet wekelijks peulvruchten
- Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
- Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
- Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
- Drink dagelijks drie koppen thee
- Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
- Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
- Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
- Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
- Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
- Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
- Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
- Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor eensuppletieadvies geldt


Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: Gezondheidsraad
Dit artikel afdrukken