Gezondheid wordt bij consumenten in de komende jaren een belangrijk argument bij het bepalen van de supermarktkeuze. Voor supermarkten zal het een unique selling point worden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services. Voor supermarkten is het daarom belangrijk zich op de hoogte te stellen van ontwikkelingen op gezondheidsgebied. GfK speelt daar op in met de divisie Nutrition, Health & Pharma, die voeding en overgewicht, bewegen en sport onderzoekt.
Een toenemend - voor supermarkten relevant - maatschappelijk probleem is obesitas (overgewicht). Momenteel kampt 40 tot 45% van de volwassen Nederlanders met overgewicht. Bij kinderen gaat het om 12,5%. Waarschijnlijk zullen deze percentages in de toekomst toenemen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat mensen met overgewicht vaak impulsief zijn, gevoeliger voor informatie en makkelijker te beïnvloeden. Ze ervaren vaker financiële beperkingen en nemen vaker deel aan spaarprogramma`s.

Verder zijn mensen met overgewicht niet meer of minder winkeltrouw en ook niet afwijkend innovatief in hun winkelgedrag. Albert Heijn trekt relatief meer klanten zonder overgewicht. Jumbo, Lidl en Dirk van den Broek/Bas vd Heijden trekken relatief veel mensen met overgewicht. Bij Super de Boer winkelen relatief meer oudere mensen met overgewicht.
Plus trekt relatief meer jongere mensen met overgewicht.

bron: foodmagazine
Dit artikel afdrukken