Gezondheid wordt bij consumenten in de komende jaren een belangrijk argument bij het bepalen van de supermarktkeuze. Voor supermarkten zal het een unique selling point worden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services. Voor supermarkten is het daarom belangrijk zich op de hoogte te stellen van ontwikkelingen op gezondheidsgebied. GfK speelt daar op in met de divisie Nutrition, Health & Pharma, die voeding en overgewicht, bewegen en sport onderzoekt.
Een toenemend - voor supermarkten relevant - maatschappelijk probleem is obesitas (overgewicht). Momenteel kampt 40 tot 45% van de volwassen Nederlanders met overgewicht. Bij kinderen gaat het om 12,5%. Waarschijnlijk zullen deze percentages in de toekomst toenemen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat mensen met overgewicht vaak impulsief zijn, gevoeliger voor informatie en makkelijker te beïnvloeden. Ze ervaren vaker financiële beperkingen en nemen vaker deel aan spaarprogramma`s.
Verder zijn mensen met overgewicht niet meer of minder winkeltrouw en ook niet afwijkend innovatief in hun winkelgedrag. Albert Heijn trekt relatief meer klanten zonder overgewicht. Jumbo, Lidl en Dirk van den Broek/Bas vd Heijden trekken relatief veel mensen met overgewicht. Bij Super de Boer winkelen relatief meer oudere mensen met overgewicht.
Plus trekt relatief meer jongere mensen met overgewicht.
bron: foodmagazine
Dit artikel afdrukken
Een toenemend - voor supermarkten relevant - maatschappelijk probleem is obesitas (overgewicht). Momenteel kampt 40 tot 45% van de volwassen Nederlanders met overgewicht. Bij kinderen gaat het om 12,5%. Waarschijnlijk zullen deze percentages in de toekomst toenemen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat mensen met overgewicht vaak impulsief zijn, gevoeliger voor informatie en makkelijker te beïnvloeden. Ze ervaren vaker financiële beperkingen en nemen vaker deel aan spaarprogramma`s.
Verder zijn mensen met overgewicht niet meer of minder winkeltrouw en ook niet afwijkend innovatief in hun winkelgedrag. Albert Heijn trekt relatief meer klanten zonder overgewicht. Jumbo, Lidl en Dirk van den Broek/Bas vd Heijden trekken relatief veel mensen met overgewicht. Bij Super de Boer winkelen relatief meer oudere mensen met overgewicht.
Plus trekt relatief meer jongere mensen met overgewicht.
bron: foodmagazine
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Uit onderzoek van GfK blijkt dat mensen met overgewicht vaak impulsief zijn, gevoeliger voor informatie en makkelijker te beïnvloeden. Ze ervaren vaker financiële beperkingen en nemen vaker deel aan spaarprogramma`s."
Oorzaak en gevolg? Zouden mensen overgewicht krijgen door hun impulsiviteit? Als ik die aanbiedingenbakken in de supermarkten zie, vol met snoepgoed, koekjes, chocolade enz.: dat zijn niet bepaald slankmakers..... En dat ze dan vervolgens "financiële beperkingen" ervaren na hun impulsieve aankopen, dat valt dan ook wel te begrijpen.
Maar wat ik nog niet begrijp uit het verhaal: HOE gaat dat gezondheidsargument nou een rol spelen bij de supermarktkeuze? In de zin van: AH verkoopt veel koekjes en snoepgoed, dus daar ga ik niet meer heen? Of in de zin van: die supermarkt verkoopt veel biologische producten, dus ga ik daar voortaan heen?
Dus als ik het goed begrijp, scheelt het al een slok op een borrel om de 'dikkerds' Jumbo, Lidl en Dirk te sluiten. Dan 'verdunt' het publiek al meteen omdat het bij AH moet shoppen ;-)
Wat een boeiend oud nieuws nu nog eens statistisch neergezet: de onderklasse eet het meest uit de ruif van de merkartikelen in pakjes en zakjes. Omdat ze nog meer op de kleintjes letten dan AH kopen ze de onderkant van de rangen waar nog een paar probleempjes aan kleven omdat ze zo goedkoop mogelijk zijn gemaakt.
Naar de markt met deze mensen en het is meteen afgelopen! Nou ze weer leren zelf hun handen weer te gebruiken. Gelukkig komt Agnes Kant (SP) niet in de regering. Die wilde deze imitatie-Pringles, Euroschopper Pindakaas met fructose, imitatie-Lu Kaaskoekjes met extra transvet en een snufje zout etende klasse extra betalen om wel voorgesneden appelpartjes en fruitsapjes bij de AH te kunnen kopen en daarna met de 3e hands auto naar zaalvoetbal te gaan.
Briljant is de oplossing van Midas Dekkers: gewoon fietsen naar de markt.
Komt GfK nu ook met zulke 'solutions' of doen ze alleen bekende statistiek over?
Eric, we zaten kennelijk gelijktijdig te tikken, maar ik was net een beetje later klaar dan jij.
Wat een vondst inderdaad! En dan het resultaat als nieuws presenteren. Het gegeven is al talloze malen vastgesteld en heeft in Engeland tot een gedragscode geleid over snoep aan de kassa. GfK moet er nog in komen wellicht.
Ik ben ook heel benieuwd wat voor beleid je nou uit dit soort gegeven haalt. Dekkers lezen? Daar heb je een marketingconsultant voor nodig. Meer primaire artikelen op het schap? Dat pikt de markt niet. Het leidt tot 'Ik kies bewust' op de Cup-a-Soup (waar het niet op hoort, maar als het erop staat, is het OK voor de impulsieve, minder opgeleide en minder verdienende Lidl-koper).
Maar ook tot de briljante gedachte dat er voortaan ook 'gezonde keuze' en 'ik kies bewust' stickers door de boer op de appels en rode kool moeten worden geplakt (die daarvoor natuurlijk dan wel individueel in knisper plastic moeten worden verpakt, want er moet ook duidelijk op staan dat ze 0% vet bevatten en gegarandeerd transvet vrij zijn). Anders wil de super ze niet meer. De boer krijgt er natuurlijk niet meer voor, want het is voor het goede doel. 'Met z'n allen obesitas terugdringen'.
Serieus, daar wordt op dit moment over gesproken. Er gaat zowel publiek, overheidsgeld als privaat marketingbudget aan op. Geen idee wat GfK aan zoveel intelligentie nog kan toevoegen. Ik zou ze echt aanbevelen wat leukers te verzinnen.
Onderzoek eens hoe beledigd de consument zich eigenlijk voelt door al deze onzin waarin hij tot dombo wordt gebombardeerd. Kijk hoe deze domheid over de postcode-gebieden gespreid is en ga gezellig buurtkoken met de mensen die zich niet beledigd voelen. Lost waarschijnlijk meteen een deel van het integratieprobleem op ;-)
@Eric & Dick, ik ben zo vrij geweest dit even door te sturen naar het gfk-panel. Nu maar wachten tot ze hierop antwoorden
Consument tot dombo gebombardeerd? Soms denk ik dat de consument daadwerkelijk dombo IS. Waarom zou je in vredesnaam bijna 2 Euro neertellen voor reeds gekookte rijst voor 2 personen, in 1 minuut in de magnetron op te warmen, als je voor nog geen 80 cent rijst voor drie keer zoveel mensen in 30 minuten op tafel kan zetten? Nog even en je moet inderdaad aan de consument gaan uitleggen dat appel fruit is, dat het een gezonde keuze is en dat er 0% vet in zit. Zucht.....
Trouwens, sinds wanneer is vet slecht? De mensheid heeft het er wel mee gered tot in de jaren 2000. Of we de jaren 3000 nog halen door dit soort onzin, dat betwijfel ik sterk.