Wat krijgen we nou: lezen Jan Modaal en Otto Normalverbaucher opeens massaal Michael Pollan, die het eten van meer planten en met name hun bladeren adviseert!?

De markt voor bladgewassen groeit snel. De ijsbergsla, andijvie, rucola en vele andere soorten passen dan ook perfect in de groeiende wens van consumenten naar snel, makkelijk en gezond voedsel. Vooral verpakte en versneden bladgewassen doen het goed, en dan met name bij jonge gezinnen.

De consument kan kiezen uit een steeds breder aanbod van bladgewassen. Naast de `traditionele` melanges zijn ook duurdere mixen in de schappen te vinden, met bijvoegingen als mosterdblaadjes, rucola en snijbiet. Opmerkelijk is dat de vraag naar sla met wortelkluit steeds groter wordt. Dit product is zowel voor de winkelier als de consument langer houdbaar en kan diverse soorten sla op één kluit bieden. De verkoop van gewassen zonder wortelkluit wordt gestimuleerd door deze in kleinere, compactere kroppen aan te bieden. Met name Oost-Europa is een goede afzetmarkt voor dit type product.

Ondanks alle goede ontwikkelingen op de markt bleven de prijzen voor de telers de afgelopen jaren ondermaats. Zij kunnen nauwelijks op tegen Zuid-Europese telers die het gehele jaar bladgewassen in de openlucht kunnen laten groeien. Deze telers hadden door de milde winters bovendien geen transportproblemen.De Noord-Europese telers raakten door kwakkelzomers weinig sla kwijt aan de consument, en kregen te maken met hoge brandstofkosten


Bron: Groenten en Fruit - p. 12 met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken