image

Waarom krijgt Whole Foods het in Engeland toch steeds voor z'n kiezen?

De nieuwe winkel van de Amerikaanse niet-geitenwollensokken-maar-juist-dure-delicatessen bio superstore in London kreeg in korte tijd een aantal bedenkelijke kritieken in The Times. Het zou niet alleen te duur en te on-Engels zijn in winkel lay-out, het zou vooral ook schandalig overdadig zijn.

Afgelopen week kwam Times columnist AA Gill met een vernietigende kritiek op het bedrijf waarin de zere plek van het bedrijf wordt blootgelegd: de overdaad waarmee Whole Foods de winkel optuigt, spoort niet met het bio-begrip dat wij aan deze kant van de Atlantische Oceaan hebben.

Bio betekent hier zuinig omgaan met schaarse middelen die we aan de aarde onttrekken. Het is niet de hoorn des overvloeds die je uit de hele wereld - zonder op de (milieu-)kosten te letten - zo hoog optast dat de helft er wel van in de vuilnisbak moet belanden (zoals de wortels van biokroonprins Charles) en de prijzen wel buitensporig moeten zijn. In dezelfde week dat Gill zijn kritiek schreef, kwam The Guardian met het verhaal van Barbara Kingsolver, die met haar gezin besluit alleen nog maar duurzaam te eten. Zij volgt de seizoenen en ontdekt wat dat echt betekent: 'no bananas, but lot's of tomatoes'. En nog heel veel meer niet. Bijv. geen vers fruit in de winter. Tomaten al evenmin trouwens.

Daarom vinden wij, net als de Engelsen, Whole Foods wel bio maar niet duurzaam. Het is een concept voor verwende stadse watjes. Urbans dus, die denken dat ze milieubewust doen. Op niveau nog wel.

De pleiters voor hippe, niet-meer-geitenwollen-sokken bio in ons land kunnen dus hun borst nat maken: bio moet niet hip, bio moet duurzaam.

Bij ons is hippe bio sinds een jaar in de mode, maar het is nu al weer aan het barsten en scheuren. Ik waag me dan ook aan een voorspelling: het wordt juist hip weer geitenwollen bio-sok te zijn. In de stad. Let maar op. Met je Iphone in je mij-kan-het-echt-niks-schelen-kleren je eigen hoekje in het Oosterpark met stokbonen wieden. Daarna in je City SUV op batterij weer naar huis. PS: ben je toch aan bladeren in The Times, kijk dan ook even naar de even rake als satirische analyse die Shane Watson vandaag geeft van de Engelse Urban: iemand die zijn hersens niet meer gebruikt en overal een therapist, coach of consultant voor nodig heeft. Whole Foods komt er ook in voor en wordt in vileine woorden afgeserveerd:

Whole Foods
Do you want to pay lip service to environmental concerns, be sure that no chemicals are used in your shopping and make no concessions on taste and luxury, all while carrying a bag that says: "This person is rich, but they care"? Whole Foods will give you instant karma. It may currently comprise just one retail outlet in Britain, but from this you can break into convincing stories about your food's provenance over dinner, garnering praise from guests for the recherché delicacies from independent smallholdings.You can dress in eco-labels People Tree, Howies and Under the Canopy(or just have them in the wardrobe: design-wise, they don't quite cut it in Notting Hill), and pick up the new buzzwords - biocompatible, bioavailable, NLP, nutritional counselling - from a single trip to the store. Then you can drive home in your Porsche Cayenne Turbo.


Grappig: ik gebruik aan deze kant van de Noordzee altijd het beeld van de Landrover Sport en Porsche rijders om dit publiek aan te duiden. Een Cayenne is helemaal kinky. Voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een Porsche en een SUV ;-)
Dit artikel afdrukken