image

De wereld verandert en de reclame dus ook ...

Consumentenervaringen vervangen steeds vaker reclame voor producten en merken. Het is daarom van belang de diverse `moods`die het delen van informatie met zich meebrengt te herkennen. De geestesgesteldheid van de consument op het moment van communiceren is daarbij van groot belang. Is hij in de stemming voor entertainment of juist op zoek naar informatie? Er zijn grofweg zes belangrijke moods bij mediagebruik te onderscheiden.
1) Entertainment; de consument wil vermaakt worden en alle media zijn daar geschikt voor.
2) Information; consumenten die informatie zoeken doen dat online of via tv of krant.
3) Discovery; consumenten zoeken iets nieuws, of het nu gaat om een recept, een vakantie of een auto. Ze willen zo hun hongerige geest voeden.
4) Connecting; de consument zoekt naar contacten en bouwt aan relaties. E-mail is de populairste connectingtool, maar ook sms, online sociale netwerksites en games worden gebruikt voor direct dan wel langdurig contact met anderen.
5) Sharing; in deze mood zijn consumenten vooral op zoek naar lotgenoten of gelijkgestemden. Zij delen hun ervaringen en de rest van de wereld kan meekijken.
6) Expressing; in deze stemming wil de consument een eigen mening of standpunt uitdragen en iedereen kan zo een waardevolle spokesperson worden, via blog, vlog of podcast.


Maar het blijft natuurlijk reclame!

bron: MKB
Dit artikel afdrukken