image

Toeval of zit het toch in de lucht? Komen wij gisteren en vandaag met verhalen waarin omega-3 vetzuren in relatie tot voedingsbeleid en geestelijke gezondheid een rol spelen, komt vanmorgen Theo van Vugt op molblog.nl met een post over Unilever's 'niet slimme' margarinemarketing.

Ik heb mijn commentaar op Molblog al gegeven: zou de teruglopende margarine-markt misschien te maken hebben met het feit dat juist het buitenlandse publiek reageert op de daar in de bladen wél gevoerde discussie over margarine en het belang van de juiste vetzuurverhoudingen?

In Nederland blijft die discussie buiten de bladen. Maar laten we wel wezen: ons land zal voor Unilever zo veel niet uitmaken omdat het maar een kleine markt is. Ook al eten we hier ondanks de 30% markkrimp sinds 1988 - zie molblog - nog altijd relatief veel margarine. We hebben dat smeersel hier dan ook zo ongeveer uitgevonden en toen de hele wereld vanuit Rotterdam verblijd met dit goedkope en houdbare alternatief voor boter. Dat - laat het ook eens gezegd zijn - helemaal paste in het streven om honger en gebrek de wereld uit te krijgen.
Dit artikel afdrukken