image

Momenteel bestaat er binnen Europa een waaier aan wettelijke regels die omschrijven welke informatie aan de consument moet worden meegedeeld om bewust, gezond en veilig, te kunnen kopen en verbruiken. Omwille van die veelheid aan regels en gezien de evolutie in communicatiemiddelen plant de Europese Commissie een grondige herziening van de etiketteringwetgeving. In een consulatieronde komen een aantal fundamentele vragen aan de orde.

Nu maar hopen dat de argumenten tegen oversimplificatie én pleidooien voor de intelligentie van de consument hun weerslag vinden in de overwegingen. Zo te zien wordt het een onstuimige herfst. De Europese Commissie is van mening dat heel wat meer onderzoek nodig is naar het informatiezoekende gedrag van de verbruiker en naar de consumentenperceptie van het etiket. Dit omdat duidelijk is dat de consumenten ontevreden zijn met het huidige etiket.

De Belgische consumentenwereld bestrijdt echter formeel dat het failliet van de etikettering te wijten zou zijn aan de onderbenutting door de consument die nauwelijks zou kijken naar het etiket. Uit consumentenonderzoek blijkt immers dat consumenten wel degelijk geïnteresseerd zijn en alle nodige informatie wensen, maar dat zij dikwijls grote moeilijkheden ondervinden om die informatie te lezen en te ontcijferen.

Onderscheid voeding / niet-voeding?
Het is de vraag of er één algemeen kader moet worden gecreëerd dat van toepassing is op alle consumentenproducten en -diensten, zowel bijvoorbeeld betreffende voeding als niet-voeding. De Belgische consumentenwereld bevestigt dat een algemene benadering wenselijk is, maar dat er tegelijkertijd moet over gewaakt worden dat het om niet een heel verwaterde aanpak gaat die nauwelijks tegemoet komt aan de specifieke noden van de consument in de verschillende sectoren.

Onderscheid producten / diensten
De consumentenorganisaties willen de discussie ook niet beperken tot de etikettering van voorverpakte producten. Het geven van informatie over niet verpakte producten of wanneer het gaat over een dienstverlening zijn zeker zo cruciaal. Ook bepaalde sectoren zijn onvoldoende gedekt door de wetgeving. Voorbeelden vormen de horeca en in het bijzonder de restaurants.

Welke zijn de essentiële elementen?
De hamvraag is echter "wat zijn essentiële elementen waarover de consument zou moeten worden ingelicht en die bijgevolg wettelijk moeten worden meegedeeld en op vrijwillige basis kunnen worden geafficheerd?"
Moet bijvoorbeeld het voedingswaarde-etiket worden verplicht? Moeten aanduidingen betreffende dierenwelzijn worden opgelegd? Moeten alle consumenten via het etiket worden gewaarschuwd over de mogelijke risico's verbonden aan alcoholverbruik of is dit enkel wenselijk voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen.
De twistpunten met de industrie, die het etiket vooral ziet als een middel om zijn product (op positieve wijze) te onderscheiden van andere en daarvoor desnoods een meerprijs wil neertellen, zijn talrijk.

Zelfregulering via gedragscodes?
Kan er dan in de plaats van naar een wettelijke regeling te streven, niet gewerkt worden met zelfregulering via gedragscodes? De consumentenwereld heeft op basis van vroegere initiatieven, denken we bijvoorbeeld aan de milieuetikettering, sterke twijfels bij de doeltreffendheid van dergelijke gedragscodes. Blijkt immers dat de naleving ervan en de afdwingbaarheid grote tekortkomingen laten zien.

bron:oivo
Dit artikel afdrukken