imageMarco maakte me erop attent. Ik had het eerlijk gezegd helemaal gemist: afgelopen zaterdag pakte het AD de via V&GidM en onszelf ontstane Unilever-case op vanuit het aspect van de macht van webloggers.

Alle reden dus om verder te duiken in de beginselen van een blogethiek, cq de ethiek van het bloggen. Die discussie kwam ook al los toen we afgelopen week op bezoek waren aan de WUR. Want natuurlijk kan je niet ongestraft sluik-advertorials op je blog zetten of maar alles over iedereen en alles roepen.

Nee dus, het is niet: heb je, zoals het AD suggereert, een 'meninkje van niets? Maak 'n weblog'. En het is ook niet 'wil je ongemerkt reclame maken, creëer dan een gemanipuleerde discussie op blogs.' Maar wat is het dan wel?

Ik ga proberen het vandaag te schrijven. Het wordt natuurlijk hooguit een eerst aanzet. Over 3 jaar is 'blogethics' een academisch specialisme met een serieuze hoogleraar in de studies Communicatiewetenschappen en Rechten ;-)
Dit artikel afdrukken