Het berichtje komt heel stilletjes en klein. En toch is het onmiskenbaar: Unilever lijkt te starten met eigen winkels.
Unilever zou met eigen winkels willen starten. Dat gerucht gaat al jaren. Omdat A-merken door supers worden uitgeknepen kunnen ze onvoldoende verdienen. Daarom moeten ze steeds meer gaan maken. Zo kunnen ze uit het volume de teruglopende marge op een eenheid product toch weer een beetje goed maken. Dat lukt echter alleen als wij steeds meer gaan eten. Als ze met eigen winkels gaan werken valt die trend welllicht een beetje te keren. Er zijn immers grenzen.
Dit berichtje staat vandaag in De Pers:
Dit artikel afdrukken
Dit berichtje staat vandaag in De Pers:
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gloeiend mooi gezegd: "De activiteit is de belevenis, er hoeft niks te worden gecreëerd." Er wordt raar gecommuniceerd.
En voorts: die winkels zijn een teken van veranderende business modellen. Daarin zit het spannende begin van een niet meer door de wederverkoper beheerste wereld. Turlijk, het gaat jaren duren - vermoedelijk zomaar 20 en maar .
Dick, nu trek je discussie ineens volledig breed. In mijn ogen indien een consument terug gaat naar de kern van voeding, ga je steeds verder terug naar het primaire product. Een goede ambachtelijke slagerij, liefst met eigen slacht is in mijn ogen een goede foodwinkel. De activiteit is de belevenis en hoeft niks te worden gecreerd, enkel slecht gecommuniceerd. Heb wel het gevoel dat het omslag in denken in therorie wel gemaakt kan worden, maar de implementatie hiervan niet met zevenmijlslaarzen gedaan kan worden. De verschillen tussen consumenten en hun beleving van voeding en hun gedrag inmiddels extreem. Door met een been in het boerenachterland te staan en met een been in de stad, worden deze verschillen mij vaak pijnlijk duidelijk. De gemiddelde stedelijke consument heeft ondanks alle initiatieven de laatste jaren, nog nooit zo ver van zijn voeding afgestaan. Krijg soms het gevoel dat ik met synthetische individuen te maken heb.
Coen, dat hangt van je visie op foodwinkels af. Als je ziet dat winkelen beleving wordt (iets kunnen vinden van iets, niet dat 'gebeleef' waar al te velen het over hebben), dat beleving via Internet uitstekend kan worden onderhouden na wat fysieke contacten en dat fysieke levering aan huis veel goedkoper (en duurzamer) is dan zelf halen, dan gaan er hele nieuwe werelden open.
Mijn voorspelling: de grote dure belevingswinkels zijn doodlopers.
Dick, het logistieke voordeel zie ik niet. Vanaf producent in dit geval Unilever zal een fijnmazige distributie op poten moeten worden gezet. Met crossdock functie om alle productstromen bij elkaar te brengen. Doordat het overwegend lang houdbaar product betreft zal minder vaak bevoorraad hoeven worden, maar dit maakt voor de kostprijs per eenheid weinig uit. Verkoopkosten blijven. Het in de markt zetten van een landelijke retailformule is een prijzig verhaal. Daarbij komt de zoektocht naar locaties en de grote van verzorgingsgebied. In een stad vanaf 60.000 inwoners een Unilever outlet, daar geloof ik nog wel in. In kleinere plaatsen, denk ik niet dat er voldoende omzetpotentieel is. Terug naar de kern van voeding is zeer lovenswaardig, de vraag mag wat mij betreft dan wel gesteld worden, of Unilever daar iets in te betekenen heeft.
Misschien ontgaat mij iets, maar ik zou dit toch geen speler in de "super" branch willen noemen. Het is meer een snack/horeca loket; een soepshop ipv Starbucks zeg maar. Het is de vraag of die snackpoints ook Unilever producten voor thuisgebruik gaan verkopen - dan worden het wel supertjes, of dat ze het vooral inzetten om het merk - en daarmee de A-merk keuze in de supermarkt - te ondersteunen. Ik denk het laatste, want fysiek retailen voor een producent is duurder en vooral risicovoller dan het benutten van bestaande infrastructuur. Interessant is het wel, al zou ik liever verse, "herkenbare" boerensoep eten...het zijn moeilijke tijden voor de Unilevers...maar interessant is het wel.