Zo’n gratis tasje maakt heel inhalig, maar doorgaans vertegenwoordigt de collectie promotional merchandise weinig waarde. Een flesje shampoo voor meer glans, een rogge-dadel-cashew reep uit de Snelle Jelle-lijn, lippenbalsem, een kartonnen beker koude koffie, natte doekjes, een pakje sap zonder suiker.

Early adopters
Vaak, valt me op, zijn het producten die ik nog niet uit de supermarkt ken. Het is dan ook promotiemateriaal. Kennelijk wordt het premièrepubliek van de jeugdfilm The Grinch, dat bestaat uit kinderen van ouders die in de verte iemand kennen die iets met de Nederlandse bewerking van de Amerikaanse film te maken hebben, gezien als early adopters.

Wat voor mij een zak zooi is, is dus eigenlijk waardevol testmateriaal dat de marktonderzoekers zinnige informatie gaat geven over de commerciële toekomst van Tilda Genuine Goodness Sundried Tomato Steamed Basmati Rice Gluten Free (ik weet niet wat dit is, dus ik tik maar over wat er op de voorkant van het zakje staat).

Wat ook kan zijn, is dat het uitdelen van eet- en drinkbaar promotiemateriaal nog niet onder de regulering van kindermarketing valt. Misschien mag je als bedrijf na een première ook aan een volwassen publiek ongestraft blikjes uitdelen waarop staat ‘Green Tea extract helps Reduce Body Fat’ en (zelfde blikje) ‘cranberry Vitamin Enriched’. Zijn dat gezondheidsclaims die anders eigenlijk niet mogen?

Het is misschien allemaal best lekker. En wat niet lekker is, zien we dan terecht nooit meer terug. Je kan het ook beschouwen als een betrekkelijk onschuldig kadootje, een feestelijk souvenir.

Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Drie heerlijke aardappelvarianten
Eén item trok mijn aandacht, want dat zat deze week in beide goodie bags. Ik had het product nog niet zien staan in de supermarkt: Lay’s Sensation Colours. Chips in een zwarte verpakking die exclusiviteit suggereert, met de woorden (in goud kader) ‘limited edition’ om de koper tot nog meer haast aan te zetten.

Achterop de zak staat een tekst die ook op de website van Lay’s te vinden is: "Wij hebben drie heerlijke aardappelvarianten van dit seizoen geselecteerd op hun unieke natuurlijke kleuren; goudgeel, vurig rood en diep paars. Als finishing touch zijn ze met wat zout bestrooid voor een heerlijke smaaksensatie. A feast for the senses."

Dat laatste vind ik goed gevonden. Want behalve vet, zout en zoet-melig zijn de chips inderdaad ook gekleurd. Aan het eten van chips wordt door dit product inderdaad een visuele component toegevoegd. Op zich niet nieuw natuurlijk. Een mooi opgemaakt bord bij een dinertje verhoogt de feestelijkheid. Het oog wil immers ook wat.

Antioxidanten
Deze gekleurde chips moeten we niet verwarren met de reeds bekende groentechips. Dit zijn ‘heerlijke aardappelvarianten’ met ‘unieke natuurlijke kleuren’. Ze bestaan, die gekleurde aardappelen.

Op de website bioopjebord staat meer informatie over de gekleurde piepers. ‘Ze zijn niet alleen lekker, maar vooral erg gezond’, lees ik. Die kleurstoffen zijn antioxidanten, die ook in bietjes en zoete aardappels zitten.

‘Van het seizoen’ ook. Alsof er nog seizoenen bestaan voor aardappelen. Het enige seizoensproduct dat ik ken, zijn de fietsachterlichten van de Action.

Lay’s besteedt geen woord aan de werking van die stoffen, die vrije radicalen kunnen afvangen. De regels voor dergelijke gezondheidsclaims zijn streng. Maar misschien twijfelen ze bij Lay’s er terecht ook aan of die stoffen nog actief zijn. Zij kennen vast wel het onderzoek uit 2014 van een Pools-Tsjechische onderzoeksgroep, die onder meer uitrekende hoeveel er overbleef van de polyfenolen en de anthocyanen na het frituren van de schijfjes gekleurde aardappel. Weinig.

Goed, ik heb nu naam en website van dit product genoemd, ik wil ook nog wel wat andere feedback geven. Want dat is natuurlijk de bedoeling van een promotiecampagne. Iets minder zout graag (‘finishing touch’ is hier een understatement) en verder smaken alle kleuren hetzelfde. Er zijn wellicht liefhebbers van chips die een bakje Sensations Colours een fleurig alternatief vinden. Ik denk bij elk handje gekleurde chips: ik moet eigenlijk gewoon bietjes en zoete aardappels eten.
Dit artikel afdrukken