In de supermarktschappen vind je inmiddels tientallen soorten chips, van de standaard aardappelchips tot chips gemaakt van gedroogde bieten. De standaardbereidingswijze voor chips is frituren in olie. Drogen of in de oven bakken zijn alternatieven. De bereidingswijze heeft gevolgen voor het vetgehalte, de gebruikte basisingrediënten voor de koolhydraten. We vergeleken de informatie op de ingrediëntendeclaratie en zochten de verschillen uit.

Vet
Heb je je wel eens afgevraagd waarom er op de ingrediëntendeclaratie van je zak chips 'maar' 65% aardappel staat? De rest is voornamelijk de olie waarin gefrituurd wordt. Ook groentechips worden, net als aardappelchips, vrijwel altijd gefrituurd in zonnebloemolie. Er zit dan ook een vergelijkbare hoeveelheid vet in. Gemiddeld bevatten de chips in onze steekproef 29 gram vet per 100 gram.

Een opvallende uitschieter zijn exclusieve chips gebakken in kokosvet. We vonden deze alleen bij Ekoplaza. Gemiddeld bevatten chips zo'n 3 gram verzadigd vet. De chips die gebakken zijn in kokosvet bevatten maar liefst 33,5 gram verzadigd vet.

Lays voegt dextrose aan zijn beduidend minder vette chips toe. Hierdoor zitten er meer koolhydraten in het product
Beduidend minder vet zijn de Lays Oven Baked chips. Deze chips bevatten gemiddeld 13 gram vet per 100 gram. De chips met het minste vet zijn gedroogde groentechips zoals de Beetroot Crisps. Deze gedroogde bieten bevatten slechts 0,5 gram vet op 100 gram van het product.

Minder vet, maar extra koolhydraten
De Lays Oven Baked chips bevatten weliswaar minder vet, maar niet noemenswaardig minder calorieën. Dat blijkt te liggen aan de hoeveelheid koolhydraten in deze ovenchips, die is groter dan bij de standaard Lays aardappelchips. We belden Lays om te vragen hoe dit zit. “Onze oven baked worden op een andere manier bereid. De standaard Lays naturel chips worden gemaakt door een plakje aardappel te frituren, bij Lays Oven Baked chips is dit niet zo. Deze chips worden gemaakt van een deeg van aardappelvlokken en zetmeel. Om het knapperig te maken voegen we er wat dextrose (suiker) aan toe. Hierdoor zitten er meer koolhydraten in het product”, aldus Lays

Jennifer van der Steen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.




De gedroogde bietenchips bevatten weinig calorieën en bijna geen vet maar schieten eruit als het gaat om koolhydraten en suikers
Ook op het vlak van het koolhydratengehalte vallen de Beetroot Crisps op. De gedroogde bietenchips bevatten weinig calorieën en bijna geen vet maar schieten eruit als het gaat om koolhydraten en suikers.
Per 100 gram bevatten de bietenchips 55,2 gram koolhydraten, waarvan 54,4 gram suiker. Bij de gewone Lays naturel chips is dit 52 gram koolhydraten waarvan 0,3 gram suikers. Bieten bevatten van zichzelf nu eenmaal meer suikers dan aardappelen. Ook andere groentechips bevatten om die reden meer suiker dan chips op basis van aardappelen.

Zout
Gemiddeld genomen zit er in 100 gram chips 1,2 gram zout. Tyrrels lightly sea salted crisps zijn met 0,5 gram licht gezouten, terwijl Hamka’s en Nibbits sticks meer dan 2 gram zout bevatten. Opvallend is dat de chips op basis van peulvruchten het meeste zout bevatten. De linzenchips van Ekoplaza bevatten 4,3 gram zout per 100 gram, de kikkererwtenchips komen uit op 2,9 gram zout per 100 gram.

Chips op basis van peulvruchten bevatten het meeste zout
Vezels
Het duidelijkste verschil tussen aardappelchips en groentechips vinden we in het vezelgehalte. Gemiddeld zit er in 100 gram aardappelchips 3,9 gram vezels. Groentechips bevatten 12,4 gram vezels per 100 gram. De uitschieter is ook dit keer weer de Beetroot Crisps, met maar liefst 23,1 gram vezels per 100 gram.

Groentechips gezonder?
In weerwil van wat je misschien denkt, zijn gewone groentechips die gebakken zijn in olie niet per se gezonder dan gewone aardappelchips. Door de bereidingswijze zijn ze net zo vet en zout. Wel bevatten groentechips wat meer vezels.

De echte gezondheidswinst is te behalen bij chips van gedroogde groente. Wil je ook je portemonnee sparen, dan kun je ze zelf maken. Gewoon flinterdunne plakjes snijden van je favoriete groente, besprenkelen met een beetje olie, kruiden of zout naar smaak, en op lage temperatuur drogen in de oven.

De precieze vetpercentages van onze steekproef zijn in deze tabel te vinden:

tabel chipsonderzoek
Dit artikel afdrukken