imageVolgens onderzoek vindt 90% van de consumenten dat het aanbod in de supermarkt gezond zat is.
Het CBL, de belangenvereniging van supermarkten, reageert op dat nieuws door te zeggen dat ze het dan ook hartstikke MVO-goed doen.

De organisatie zegt het volgens het AGD zo:

Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelen spelen supermarkten vanuit marketingoogpunt en maatschappelijke betrokkenheid steeds meer in op 'gezond'. Bijna de helft van de nieuwe producten in de schappen, zo meldt het CBL, speelt op enige wijze in op de gezondheidstrend. Daar komt bij dat deze een hogere schaptolerantie hebben. Dat betekent dat producten die een gezondheids-predikaat krijgen langer de kans krijgen zich te bewijzen.'

Gelukkig dus. Het valt dat consument op dat de supermarkten gezondheid pushen om weer eens een ander verkoopargument dan prijs te hebben. Het CBL is echter blij, want het vindt het knap dat het de consument opvalt en de hoos aan minder-slechte-maar-gezond-te-noemen-producten OK vindt.
Dat tussen feit en fictie nog wel wat tinten grijs zitten, ach ...

Nou dat andere gat tussen droom en daad. Pikant is dat die 90% consumenten komen rollen uit een onderzoek van het Convenant Overgewicht. De baas daarvan, Paul Rosenmöller, zegt dat er héél veel meer moet gebeuren in de strijd tegen ongezond en obesogeen eten. En nu blijkt 90% van de consumenten het al helemaal te gek te vinden.

Onze antivetbuikbaas trapt met dit onderzoek in zijn eigen val. De industrie en retail doen het volgens hem zo prima. Alleen de overheid moest eindelijk eens wat gaan doen. Hij sprak er ferme woorden over.

Wat kan die nou doen - behalve mensen opsluiten en hun vingers afhakken als ze tóch iets verkeerds kopen - als bijna iedereen al blij is met wat er in de winkels waar bijna iedereen koopt al zo blij is met wat ze daar kunnen kopen?

De operatie gezondheidscampagne is ontstellend geslaagd. Over de patiënt zullen we het niet hebben, maar de supers gaan er alvast met de hoofdprijs vandoor.
Dit artikel afdrukken