Toch best grappig om het zo te lezen: Pickwick is een 'oer-Hollandse merknaam'.

De Nederlandse consument hecht sterk aan oer-Hollandse merknamen, zoals Pickwick en Albert Heijn. Een gunstige ontwikkeling van de economie gaat veelal gepaard met meer aandacht voor luxe en buitenlandse merken, maar dat gaat in Nederland maar beperkt op. Dat blijkt uit onderzoek van reclamebureau DDB dat om de twee jaar 1800 Nederlanders ondervraagt over de aantrekkingskracht van 500 grote merknamen. In de toptien van meest gewaardeerde merken prijken liefst acht Nederlandse namen.
De Nederlander dicht de winkels waar hij dagelijks over de vloer komt de meeste aantrekkingskracht toe, aldus Herberth Samsom, directeur van DDB. "Voor de dagelijkse behoeften houden de consumenten het zo simpel mogelijk, terwijl de producten waarmee we ons mee willen onderscheiden best wat mogen kosten. In het vorig millennium ging het er een stuk conventioneler aan toe. Toen gingen inwoners van het Gooi bijvoorbeeld niet naar de Aldi of Lidl."

Luxe merknamen zijn overigens wel wat in opkomst maar ook merken die zich als maatschappelijk verantwoord of duurzaam profileren krijgen meer waardering. Een voorbeeld daarvan is het ijsmerk Ben & Jerry’s.


bron: Trouw
Dit artikel afdrukken