De Witte ziet een verband tussen werk buiten werkuren door digitalisering en de stijging van het aantal burn-out klachten. In vijf jaar verdubbelde in België het aantal dertigers dat met een burn-out thuis komt te zitten. In Nederland steeg het aantal burn-out gevallen van 14,4% in 2014 tot 15,9% in 2017.

“Burn-outs zijn een gevolg van een onvermogen om mentaal te recupereren. Mensen moeten hun batterij kunnen opladen,” aldus De Witte.

Supermarktformule Lidl België geeft meteen het goede voorbeeld. Vanaf vandaag zullen de werknemers van Lidl België na 18:00 uur geen e-mails meer ontvangen van collega’s. Versturen kan nog wel, maar de e-mails komen niet eerder dan de volgende ochtend om 7 uur aan. Concurrent Colruyt ging Lidl al voor. Ook in Duitsland is het bij veel grote bedrijven al gebruik om werknemers na het werk niet meer te storen. Dat schrijft Knack.

In Frankrijk is al sinds begin 2017 een wet van kracht die het ‘recht op digitale deconnectie’ garandeert en werkgevers verplicht daar regels voor te maken. België neemt sinds april daar een halfzacht voorbeeld aan, maar legt de verantwoordelijkheid voor het regelen van verplicht offline zijn met het werk bij een preventiecomité binnen het bedrijf of bij de vakbonden. In Nederland bestaat nog geen recht op onbereikbaarheid; wel pleitte de PvdA bij de jongste parlementsverkiezingen voor zo'n recht.
Dit artikel afdrukken