Dat zegt de Belgische retailexpert Jo Caudron. Hij voorspelt dat online boodschappen doen in een stroomversnelling komt en spreekt zelfs van een 'digitale disruptie'. Na boeken en cd's, schoenen en kleding is nu de verse voeding aan de beurt. "De tijd is rijp, de technologie is er, het kan in de geesten van de mensen, een aantal start-ups doet het goed en grote bedrijven als Amazon doen het goed. Als alles dan bij elkaar komt in een juiste mix gebeurt het gewoon", zegt hij.

Er zullen over 10 jaar zeker nog supermarkten zijn, maar deze zul hun aanbod anders moeten inrichten en oude én nieuwe servicemodellen moeten aanbieden. "Momenteel zitten we in een ritme van elke week boodschappen doen. Als we voor verse producten overgaan naar een online servicemodel zoals Hellofresh of Amazon Fresh, dan verdwijnt de trigger om wekelijks in onze auto te springen om boodschappen te gaan doen in grote supermarkten. Misschien zullen we dat enkel nog maandelijks doen, wat zeker zijn impact zal hebben op de dynamiek van die supermarkten." Aandachtspunten zijn volgens Caudron afhalen versus thuisbezorgen, flexibiliteit, snelheid en kosten van levering. "Als we van elk product kunnen zeggen dat we dat dezelfde dag kunnen leveren en dat prijsmatig onder controle krijgen, zullen nog meer mensen als gebruiker in online retail stappen", besluit hij.

In Nederland wordt op dit moment ongeveer één procent van alle boodschappen momenteel online besteld. In een vorige maand verschenen rapport stelde ABN AMRO dat de online-boodschappenmarkt een miljardenbusiness wordt. Waar vorig jaar nog €389 miljoen omzet online werd geboekt, zal dat in 2025 volgens de bank zo’n €3,7 miljard zijn.

Dat zal er toe leiden dat in Nederland zo'n twee- tot vierhonderd, vooral middelgrote, supermarkten zullen gaan verdwijnen, zegt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel in Nieuwsuur. "Maar er verdwijnen geen banen, die verplaatsen zich naar de magazijnen waar de orders worden verzameld." Ook ziet Ploos van Amstel ruimte voor kleine buurtwinkels voor de dagelijkse boodschappen.
RetailDetail - Jo Caudron: ?Digitalisering foodretail brengt alles in stroomversnelling?
Reageer
  • Deel
Druk af