Op 7 november vindt in Den Haag de derde editie plaats van het congres Voedselveiligheid en -integriteit. Daar zal onder meer de Nederlandse levensmiddelenketen presenteren hoe zij vers voedsel wil digitaliseren. Boeren, fabrikanten en winkelorganisaties willen het publiek informeren over het eten dat zij verkopen. Dan kan het volgen hoe het zaadje en de grond waarin het groeide zich ontwikkelde tot een het karbonaadje of Kipstuckje via een dier of machine. Dat moet het voedselvertrouwen maximaliseren en fraude uitsluiten.

De Nederlandse levensmiddelenindustrie (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, FNLI), Land- en Tuinbouworganisatie Nederland (LTO Nederland), de Nederlandse supermarktorganisaties (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, CBL) en de groenten- en fruithandel (Groentenfruithuis) hebben het initiatief Fresh Upstream gelanceerd. Daarin wordt het product dat de consument koopt volledig transparant in zijn hele wordingsgeschiedenis.
Realiseert de levensmiddelensector zich wel welke nieuwe dynamiek en vertrouwenskwesties transparantie oproept?
Van dat zaadje dat ergens werd geteeld om ergens anders in een bodem of op steenwol met water en meststoffen en gewasbeschermende maatregelen uit te groeien tot een plant die via een salade, vers gebakken broodje, kipstuckje of dier in onze mond belandde - en alles wat daartussen gebeurde.

Roel Stevens maakt zich zorgen. De samenleving verandert snel en past waarden toe op voedsel. Het moet diervriendelijk, residuvrij, eerlijk betaald, kringloop en nog veel meer zijn. De warenwet die Stevens handhaaft, heeft zich ontwikkeld van een instrument dat moest garanderen dat jam genoeg aardbeien bevatte en melk geen water, naar een wet die mede de voedselveiligheid regelde en die nu de integriteit van al die waarden moet borgen. Is bijvoorbeeld het welzijn van een één ster varken wel vergelijkbaar met de verwachting die een consument heeft bij diezelfde ene ster bij een vleeskip?

Realiseert de sector zich wel welke nieuwe dynamiek en vertrouwenskwesties transparantie oproept? Dat vraagt Stevens met zoveel woorden. Tevens zegt hij: wij als NVWA willen al die data kunnen inzien en tevens onze inzichten met de levensmiddelenketen delen om samen het vertrouwen in goed voedsel hoog te houden. En wat gebeurt er als dat niet lukt? Daar gaan we het over hebben op 7 november: inschrijven kan nog!

Dit artikel afdrukken